Del : SMS
Berlingske Business

EU-Kommissionen blåstempler Tresiba og Ryzodeg

Novo Nordisk har sent mandag fået det blå stempel for medicinalkoncernens nye generation af insuliner Tresiba og kombinationsproduktet Ryzodeg af EU-kommissionen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk har sent mandag fået det blå stempel for medicinalkoncernens nye generation af insuliner Tresiba og kombinationsproduktet Ryzodeg af EU-kommissionen.

Godkendelsen var ventet, efter at de europæiske sundhedsmyndigheder (EMA) i oktober anbefalede Kommissionen at godkende såvel Tresiba som Ryzodeg , der er en kombination af Tresiba og Novos hurtigvirkende insulin Novolog.

Godkendelsen for de to nye diabetesbehandlngsmidler er dermed i hus i såvel Japan som Europa, mens en godkendelse i USA fortsat står for døren - en godkendelse som qua markedets størrelse er den vigtigste i den globale udrulning af den ny tredjegenerations-insulin.

De nye insuliner er dog allerede sluppet igennem nåleøjet hos ekspertkomitéen under den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA. Eksperterne anbefalede i november at udstede markedsføringstilladelse, men opbakning kom kun fra otte eksperter, mens fire eksperter var imod.

Med anbefalingen fulgte - som ventet - er krav om, at Novo Nordisk gennemfører et stort post-markedsføringsstudie af eventuelle hjerte-kar-mæssige risici, hvilket Novo allerede inden afstemningen selv havde tilbudt at gennemføre.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere