Del : SMS
Berlingske Business

Ekstra milliard giver Genmab muskler

25BUSPix-Genmab-Jan-van-de-.jpg
Genmaps topchef, hollænderen Jan van de Winkel, står ikke og mangler den milliard kroner, som emissionen gav, men han valgte at handle, mens stemningen er gunstig for biotekbranchen. Foto: Erik Refner

Én milliard kroner ekstra i kassen giver Genmabs topchef råderum, når han skal forhandle partnerskabsaftaler hjem med de store farmaselskaber.

Artiklen fortsætter under annoncen

Otte timer og 14 minutter.

Så lang tid gik der, fra det danske biotekselskab Genmab meddelte, at selskabet satte en rettet emission til udvalgte institutionelle investorer i ind- og udland, til selskabet kl. 01.19 kunne meddele, at målet var i hus, og selskabet havde rejst 998 mio. kroner.

Hovedparten af investorerne er amerikanske. Omkring 50 pct. af aktierne er blevet købt af investorer, som ikke i forvejen havde aktier i Genmab, og omkring 60 pct. af investorerne er, hvad Genmabs topchef, Jan van de Winkel, på en telefonforbindelse fra New York kalder »højst kvalificerede life science-investorer«.

Jan van de Winkel er ikke overraskende rigtig godt tilfreds med resultatet af emissionen, som føjer én mia. kroner til de knap 1,5 mia. kroner, Genmab lå inde med i likvider ved udgangen af 3. kvartal 2013.

Ifølge den hollandske topchef – tidligere forskningschef i det før så så storm­ombuste biotekselskab – har Genmab valgt at gennem­føre en emission nu, fordi der blæser positive vinde både omkring biotek generelt og om Genmab i særdeleshed i øjeblikket.

»Hvis man først går til investorerne, når man står og mangler kapitalen, er det ikke en given sag, at man kan få pengene. Lige nu er biotek meget hot blandt investorerne, og vi oplever også en meget stor interesse for Genmab, vores teknologi og produkter. Derfor har vi valgt at hente pengene hjem nu, selv om vi ikke umiddelbart står over for at skulle bruge dem,« siger Jan van de Winkel.

Særdeles velpolstret

Ifølge Jan van de Winkel er Genmab, der siden årsskiftet har været med i det danske eliteindeks C20, i dag et særdeles velpolstret biotekselskab. Det giver flere fordele.

For det første giver det flere muskler, når Van de Winkel skal forhandle partnerskabsaftaler på plads med de store farma­selskaber om brug af selskabets teknologier eller videre­udvikling af lægemiddelkandidater.

5678

Det er altid lettere at få en god aftale på plads, hvis de store farmaselskaber ved, at biotekselskabet, de forhandler med, ikke mangler pengene.

For det andet giver det Genmab mulighed for at holde fast i ét til to lovende læge­middel­kandidater og føre dem hele vejen frem til godkendelse, frem for at indgå partnerskabsaftaler og dermed afgive fremtidig ind­tjening, tidligt i udviklingsforløbet.

»Vores mål er at udvikle ét til to produkter selv helt frem til de afsluttende fase 3-forsøg. Enten vil vi så selv kommercialisere dem, eller vi vil gøre det via en partner. Inden for kræftområdet går tendensen i retning mod, at man kan nøjes med en langt mindre salgsstyrke end tidligere. Det giver nogle muligheder, som vi måske kan udnytte på langt sigt,« siger Jan van de Winkel.

For det tredje giver den ekstra milliard i polstring Genmab-chefen en fleksibilitet, når det handler om opkøb af virksomheder, tilkøb af nye teknologier eller køb af nye udviklingsprojekter.

»Med et solidt selskab og mange penge i ryggen får jeg mulighed for at agere og gøre det hurtigt, sådan som jeg mener, det er bedst for Genmab og for vores interessenter,« siger Jan van de Winkel, der dog siger, at Genmab ikke har konkrete opkøb i pipeline.

Sidste gang

Står det til Jan van de Winkel, bliver det sidste gang, at Genmab beder investorerne om penge, medmindre der sker noget helt usædvanligt.

»Man skal aldrig sige aldrig, men vi skal ikke tilbage til den tid, hvor Genmab hele tiden gik til investorerne for at rejse kapital. Tværtimod har vi meldt ud, at vi forventer, at Genmab fra 2014 og fremefter begynder at tjene penge på licensindtægter og partnerskaber og dermed bliver selvkørende finansielt. Den forventning fastholder vi,« siger Jan van der Winkel.

Skeptisk analytiker

Jyske Banks medicinalanalytiker, Frank Hørning Andersen, har en negativ anbefaling på Genmab-aktien, fordi han mener, at salgspotentialet i kræftmidlet Arzerra, som Genmab markedsfører sammen med britiske GlaxoSmithKline, er overvurderet.

Ifølge Ritzau Finans tror Frank Hørning Andersen ikke på, at Genmab har gennemført emissionen uden at have konkrete planer for, hvad pengene skal bruges til. Genmab har nemlig i forvejen et ret stærkt kapitalberedskab.

»Jeg kan ikke se, hvorfor man skulle gå ud og styrke sin position med en mia. kroner ekstra, hvis det blot er til den almene forretnings­udvikling, for det burde de have tilstrækkelige ressourcer til, siger Frank Hørning Andersen til Ritzau Finans.

5454

Han peger på to forskellige motiver eller muligvis en kombination af de to som Genmabs bevæggrunde.

Den ene mulighed er, at Genmab er på udkig efter opkøb af produkter eller teknologier til deres pipeline og vil sikre sig, at de har kapital nok, når de finder det, de leder efter.

»Det kan måske være tættere på, end de giver udtryk for, siden de pludselig henter én mia. kroner,« siger Frank Hørning Andersen til Ritzau Finans.

Det andet motiv, som Jyske Bank-analytikeren fremhæver, er netop ønsket om at øge forhandlingsstyrken i forbindelse med kommende partnerskabsforhandlinger.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere