Del : SMS
Berlingske Business

Disse tre udfordringer skal Lundbeck-bossen i mål med

Lundbeck/Schultz
Lundbeck-topchef Kåre Schultz henrykker endnu engang selskabets aktionærer med en regnskabspakke. Lundbecks aktie stiger onsdag eftermiddag med omkring 6 pct. Foto:

Lundbeck-topchef Kåre Schultz spreder igen-igen glæde hos aktionærerne, da selskabet både slår sine indtjeningsforventninger til 2016 og sætter en række ambitiøse finansielle mål for fremtiden. Kåre Schultz skal især lykkes på tre områder, hvis planen skal i mål.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er efterhånden blevet en vane, at investorerne sender Lundbeck-aktien til himmels, når topchef Kåre Schultz præsenterer nyheder og regnskabsrapporter fra medicinalselskabet i Valby.

Det er også tilfældet onsdag, hvor Lundbeck offentliggjorde sin årsrapport for 2015, der indeholder en række investor-godter: Selskabet slår både forventningerne til 2015 og 2016 og fremsætter en række langsigtede finansielle mål, der ligger på niveau med nogle af de allerstørste medicinalselskaber i verden.

Lundbeckovich

Ifølge beregninger fra Bloomberg lå overskudsgraden hos de store kanoner i medicinalbranchen i gennemsnit på omkring 28 pct. i 2015. Kåre Schultz forventer, at Lundbeck i løbet af tre til fem år vil nå et niveau på 25 pct. Det er temmelig ambitiøst for et selskab, der i 2016 venter en overskuds grad i omegnen af 7 til 9 pct.

Hvis planen skal lykkes, skal Lundbeck-topchefen især løbe tre helt specifikke udfordringer ind over målstregen. Først og fremmest skal Kåre Schultz' omfattede spareplan til tre milliarder kroner, der blev lanceret sidste år i august, følges helt til dørs.

»Over de næste tre til fem år skal vi sikre, at vi får tilpasset vores driftsomkostninger. Vi skal i mål med vores effektiviseringsprogram. Det har jeg høj tiltro til, at vi kommer,« siger Kåre Schultz.

Lundbeck

Dernæst skal Lundbeck-topchefen sikre, at der kommer mere fart i selskabets salgsapparat. Det skal ske ved at gøre Lundbeck til en mere fokuseret virksomhed, hvor der satses på færre produkter med større gennemslagskraft.

»Så skal vi have fokuseret vores produktportefølje. Det vil sige, at vi skal markedsføre de produkter, der giver væsentlige forbedringer for patienterne. Det skal være produkter, som giver en fornuftig margin, fordi det ikke bare er nogen, som vi har købt ind. Det er midler, som vi selv har været med til at udvikle,« siger Lundbeck-chefen.

Og sidst, men ikke mindst, vil Lundbeck-bossen rykke endnu mere rundt på selskabets geografiske tilstedeværelse. Det betyder, at selskabets den europæiske forretning atter står foran en slankekur, mens Lundbeck med stor sandsynlighed vil skrue op for blusset i USA. Det europæiske marked har over de senere år udviklet sig til lidt af et hovedbrud for Lundbeck, da de forskellige landes sundhedsmyndigheder ikke i samme omfang som i USA har været villige til at give medicintilskud til nye medikamenter.

For bare ti år siden stod Europa for langt hovedparten af Lundbecks salg. I 2015 stod USA alene for 45 pct. af selskabets omsætning. Det er en tendens, der vil fortsætte. Lundbeck fyrede sidste år i august omkring 1.000 medarbejdere. Her faldt de omkring 300 fyringer i Danmark, mens 450 ansatte i Europa mistede deres job. Resten af fyringerne blev fordelt på en række andre markeder. I USA gik Kåre Schultz i stedet i gang med at ansætte folk.

Løntoft

»Vi skal rent geografisk fokusere de steder, hvor der er vækstmuligheder. Vi vil i Europa land for land se på, hvor meget der er for os at gøre de enkelte steder. Det er klart, at vi vil investere i de markeder, hvor der er fremgang,« siger Kåre Schultz.

Lundbeck-aktien er steget med mere end 74 pct., siden Kåre Schultz blev udnævnt til topchef i medicinalvirksomheden den 6. maj 2015.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere