Del : SMS
Berlingske Business

Diabetes bliver en fed forretning

OBESITY_Business
Stigende overvægt hos børn er en af årsagerne til succesen for medicinalselskaber inden for diabetes. Foto:

Uanset hvor kynisk og provokerende udsagnet er, bliver det en fest at være medicinselskab inden for diabetesmarkedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er konklusionen hos udenlandske analytikere, som har gravet sig ned i sygdomsområdet og de selskaber, der lever af det, skriver Jyllands-Posten.

"Tænk stort i diabetes", kalder investeringsbanken Citibank sin nye analyse, hvor danske Novo Nordisk har en central rolle.

Også analysevirksomheden TechNavio forventer sig meget af diabetesmarkedet. Nærmere bestemt en vækst på i underkanten af 10 pct. i årene frem til og med 2015. Det er i øvrigt samme vækstrater, som Citibank forudser. Deres forventninger er i bund og grund baseret på sygdommens udbredelse.

- Børnefedme i USA, forventer vi, vil bidrage med 1 procentpoint vækst hvert år frem til 2030. Desuden venter vi, at vækstøkonomierne vil bidrage med mindst en tredjedel af den globale volumenvækst, skriver analytikerne i Citibank.

I forvejen bliver diabetes en stadig større sygdom i de vestlige lande.

Citibank tror, at sygdommen i EU vil vokse fra nu 55 mio. mennesker til 64 mio. mennesker i 2030. I Nordamerika vil antallet vokse fra 24 mio. patienter i år til 30 mio. i 2030.

Begge de to selskaber nævner Novo Nordisk som en af vinderne sammen med konkurrenterne Sanofi-Aventis og Eli Lilly. Derfor tror Citibank, at Novo Nordisk-aktien kan stige med mere end 17 pct. til en kurs på 1.075.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere