Del : SMS
Berlingske Business

»Det er sådan set helt på sin plads, at jeg har fået kritik«

27BUSlarsrasmussen.jpg
Efter at have været børsdarling har Coloplasts topchef, Lars Rasmussen, på det seneste måttet affinde sig med kritik efter flere uventede nedjusteringer. Foto: Emil Hougaard

Med tre nedjusteringer på blot ni måneder er Coloplasts højt roste topchef, Lars Rasmussen, ufrivilligt blevet en flittig gæst på erhvervs­mediernes taberlister, mens analytikere og investorer mumler om manglende tillid. Men i sidste ende er det resultaterne, der tæller, mener Lars Rasmussen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Coloplasts topchef, Lars Rasmussen, er netop blevet kåret til verdens 17. bedste topchef af amerikanske Harvard Business Review.

Siden han tiltrådte i efteråret 2008, er han blevet rost til skyerne for sin turn around af den danske medicovirksomhed Coloplast, der fremstiller intime hjælpemidler som stomiposer, katetre og produkter til sårpleje. Succesen har afspejlet sig i Coloplasts aktiekurs, der er seksdoblet siden oktober 2008.

Sundhed

Det kan være svært at tro, at en topchef af Lars Rasmussens kaliber befinder sig i en situation, hvor han skal forklare sig. Men ikke desto mindre er det situationen, da Berlingske Business har inviteret sig selv på besøg hos Lars Rasmussen på hans ryddelige kontor i Humlebæk umiddelbart før efterårsferien, få uger før selskabet 3. november afleverer årsregnskab for det skæve regnskabsår 2014-2015.

Ikke blot én eller to, men hele tre ned­justeringer er det blevet til for Lars Rasmussen i de seneste ti måneder, og den ene nedjustering har været mere overraskende end den anden.

Hver gang har Lars Rasmussen kaldt det bump på vejen og bedyret, at han ikke kunne have forudset, at det ville ske. Og hver gang har aktiemarkedet reageret ved at sende aktiekursen et stort nøk nedad. I dag ligger aktiekursen 11 procent lavere end før første nedjustering 29. januar i år.

Problemer i USA og Storbritannien

Der er flere forklaringer på nedjusteringerne, men de to vigtigste, og de, der har betydet, at investorerne er begyndt at blive nervøse og åbent tale om manglende tillid til selskabet, handler om Coloplasts to største og vigtigste markeder, Storbritannien og USA. I Storbritannien har Coloplast haft problemer med at finde ud af at få selskabets salg og distribution til hjemmeplejemarkedet til at fungere, efter at de britiske læger er gået over til elektroniske recepter.

I USA har det amerikanske retssystem med whistleblowere og udbredt brug af gruppesøgsmål i erstatningssager stukket en kæp i hjulet på Coloplast. En tidligere ledende medarbejder i det amerikanske datterselskab er gået til de amerikanske myndigheder, fordi hun mente, at Coloplast og selskabets distributører overtrådte de amerikanske markedsføringsregler med kampagner direkte rettet mod forbrugerne.

Selv om begge problemer i dag ifølge Lars Rasmussen er løst, kan han ikke skjule, at det generer ham, at han har været nødt til at gå bodsgang til aktionærerne hele tre gange.

»Men på trods af at USA og Storbritannien, som er vores to største markeder, ikke har fungeret optimalt i år, forventer vi alligevel at vokse med omkring syv procent. Det er næsten dobbelt så meget som markedet. Vi har altså taget markedsandele. Vi er i dag det hurtigst voksende medicoselskab, og det bedst indtjenende børsnoterede medico­selskab i verden. Det siger noget om den robusthed, virksomheden har. Det betyder, at jeg har en vis selvtillid, når det gælder det år, vi går ind i, for jeg ved, at vi har fikset de to problemer med de store markeder,« siger Lars Rasmussen.

pix-Coloplast

Hvordan har du det med at gå fra børs-darling til at havne på avisernes taberlister?

»Der er mange ting, der er gået godt gennem årene for Coloplast, og jeg har faktisk også fået rigtigt meget ros i medierne. Men så har vi haft et år, hvor der har været ting, der har været rigtigt vanskelige. Det er sådan set helt på sin plads, at jeg har fået kritik for det. Det kommer med stillingen. Og dybest set, uanset, hvad der bliver skrevet, bliver du jo målt på dine resultater. Det er det, der tæller i sidste ende,« siger Lars Rasmussen.

Jorden gødet til vækst

Det, Lars Rasmussen skal måles på, er Colo­plasts langsigtede mål om at levere en organisk vækst på syv til ti procent om året. Bundlinjen skal vokse med mellem en halv og én procent om året.

»Det har vi kunnet holde på toplinjen trods tryk på de to store markeder, mens vi ikke kan levere på vores bundlinje. Det skal vi gøre bedre. Men hvor meget bedre, kommer vi til at snakke om, når vi kommer med guidance for det nye år i forbindelse med årsregnskabet,« siger Lars Rasmussen.

Lars Rasmussen havde ellers regnet med, at det var noget helt andet, han skulle tale med investorer og medier om i 2015. Han havde nemlig kørt Coloplast i stilling til for alvor at investere i vækst.

I juni 2014 tog Lars Rasmussen konsekvensen af det nye fokus i Coloplast, sagde farvel til den hidtidige CFO, Lene Skole, og udvidede i stedet direktionen med tre mand, en ny CFO, en ny koncerndirektør med ansvar for driften og en ny koncerndirektør, Kristian Villumsen, der overtog ansvaret for forretningsområdet Cronical Care, som står for cirka 80 procent af Coloplasts omsætning.

»Vi begyndte for et par år siden at investere på en række områder for at gøde jorden til langsigtet vækst. Når du gør det, bliver din agenda langt mere kompliceret. Du skal fortsat holde styr på din nedskæringsagenda, for du skal jo fortsat kunne lave resultater, men du skal samtidig holde styr på en vækst­agenda med investeringer i nye produkter, markeder og sælgere. Der er mange flere business cases, du skal følge op på. Derfor besluttede vi os for at lave en direktion, der afspejlede kompleksiteten i forretningen,« siger Lars Rasmussen, der selv kommer et oplagt spørgsmål i forkøbet.

(Artiklen fortsætter under videoen)

»Alle topchefer ved, at man kan komme i modvind«

 

Strategien er den samme som hidtil

»Man kan så stille de retoriske spørgsmål: Hvis vi ikke havde skiftet direktionen, havde vi så ikke haft de sager, som vi har haft nu? Det havde vi helt sikkert. De to ting har intet med hinanden at gøre,« siger Lars Rasmussen, der ikke tør tænke på, hvordan han skulle have klaret de mange sager i 2015, hvis han ikke i tide havde fået udvidet koncernledelsen og overdraget en del af ansvaret for den operationelle drift til andre.

Lars Rasmussen er godt klar over, at 2015 ikke sådan lige bliver glemt. Men hans agenda for det kommende år er uændret.

»Min dagsorden for det kommende år er den samme som for 2015. Nemlig at implementere vores vækststrategi. Det har sagerne i Storbritannien og USA ikke ændret på,« siger Lars Rasmussen.

Der er dog stadig et arbejde, der skal gøres på de to vigtige markeder.

I England er udfordringen at få kunderne til igen at købe Coloplasts stomiprodukter via Coloplasts eget distributionsselskab. På grund af statstilskud til distribution er det nemlig den bedste forretning for Coloplast.

»Vi er i den specielle situation, at vi er vokset volumenmæssigt i Storbritannien, men omsætningsmæssigt er vi stagneret. Men jeg venter, at vi er tilbage i fuld skala ved udgangen af dette kvartal,« siger Lars Rasmussen.

ambu

I USA letter tågen også.

»Whistleblower-sagen er bag os. Den er helt afsluttet. Nu venter vi på en slutskrivelse, og vi forventer ikke, at der dukker nye forhold op,« siger Lars Rasmussen, der ikke kan sige præcist, hvor langt tilbage sagen har sat Colo­plast i USA.

»Det er et godt spørgsmål. Vi ligger omkring dobbeltcifret vækst i USA, også selv om der har været problemer. Men ikke så høj dobbeltcifret vækst som planlagt. Vi er ikke oppe i fuld skala endnu, men vi er begyndt at køre fælles kampagner med distributørerne, og vi regner med, at vi er oppe på fuld skala inden for de kommende kvartaler,« siger Lars Rasmussen.

Modsat, hvad man skulle tro, er det dog ikke USA og Storbritannien, der fylder mest på Lars Rasmussens dagsorden.

»De nye vækstmarkeder er det, der vil fylde meget på vores agenda, og det der er sværest at håndtere. Markederne fylder kun 15 procent af vores omsætning, men en væsentlig del af vores fremtid ligger dér. Vi har haft en klassisk strategi om, at vi investerede i vækst i Brasilien, Rusland og Kina, og så lidt i Mellemøsten. I dag er det kun Kina, der har leveret, men også her er der nu usikkerhed. Derimod har vores investering i Mellemøsten vist sig at være utroligt god,« siger Lars Rasmussen.

coloplastlab

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere