Del : SMS
Berlingske Business

Derfor har Novo knas med Kina

Lars Rebien Sørensen, CEO på Novo
Lars Rebien Sørensen, CEO for Novo Nordisk Foto:

Novo Nordisk har fortsat svært ved at få fart på sin forretning i Kina. Væksten i selskabets kinesiske salg landede på blot fem pct. i lokale valtuer, viser selskabets regnskab for året første ni måneder. Novo-boss peger på tre hovedproblemer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk humper stadig af sted på det kinesiske marked. Selskabets regnskab for årets første ni måneder viser, at salgsvæksten i Kina er nede på fem pct. Og dermed er Kina endnu engang landet som en plet i den danske diabetesgigants regnskabsbog.

Lars Rebien Sørensen kalder forholdene i Kina for »udfordrende« og peger på en række forhold, der gør livet i Kina svært for det danske selskab.

»Det reflekterer, at den overordnede vækst i markedet falder. Så er der øget konkurrence fra lokale producenter og internationale konkurrenter og restriktioner i forhold til at kunne promovere produkter. Det er et marked under stor forandring, men vi tror stadig på den langsigtede væksthistorie. Vi vil fortsat have mere end 2000 salgsrepræsentanter til stede i Kina,« siger Lars Rebien Sørensen under en telekonference torsdag morgen.

For 2016 forventer Novo-bossen »flade til svagt positive vækstrater« på det kinesiske marked.

Novo Nordisk..

Novo Nordisk er foruden den skærpede lokale konkurrence også blevet ramt af, at den økonomiske vækst i Kina har set bedre dage. Det betyder, at myndighederne sparer på udgifter til medicinindkøb.

Samlet set lider op mod 100 mio. kinesere af diabetes. Det er især en kombination af mindre motion, federe mad og en generel omfavnelse af vestlig livsstil, der sendt antallet af diabetikere i Kina i vejret.

Novo

Novo Nordisk omsatte i 2014 for 8,1 mia. kr. på det kinesiske marked, hvilket er en stigning i omegnen af 80 pct. på under fem år.

Den danske diabetes-kæmpes samlede andel af det kinesiske insulinmarked er faldet med to pct. over det seneste år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere