Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Danskerne sparer årligt 1 mia. kr. på kopimedicien

530757958.jpg

Trods europæisk rekord i billig kopimedicin til danskerne tjener kopiselskaberne alligevel markant flere penge end tidligere, viser Finans' kortlægning af branchen.

Der er masser af penge i at levere billig kopimedicin til danskerne, skriver Finans.

Virksomhederne bag de mange billige lægemidler tjener nemlig langt flere penge, end de har gjort de seneste fem år. Det viser en opgørelse, som Finans har foretaget.

»Apotekerne har set en meget stor strategisk fordel i at overholde lovgivningen, og det har været med til at give rigtig gode vilkår for de virksomheder, der leverer kopimedicin,« siger Peter Jørgensen, direktør i brancheorganisationen Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler, til Finans.

Den samlede indtjening for 10 af de største kopiselskaber, der bl.a. tæller selskaberne Orifarm og Sandoz, var mere end 150 mio. kr. efter skat i 2016. Det er vel at mærke i en branche, hvor marginerne typisk er meget lave.

Det svarer til en stigning på mere end 50 pct. sammenlignet med året før, der i øvrigt var markant bedre end 2014.

Selv om der er masser af penge at tjene for firmaerne bag kopimedicinen, estimerer Danmarks Apotekerforening, at de danske forbrugere årligt sparer omkring 1 mia. kr. på kopimedicin, sammenlignet med hvad det ville have kostet, hvis vi skulle betale det samme som i Sverige eller Norge.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen