Berlingske Business
LIVE
BREAKING 09:08 Hård kritik af manglende konkurrence i realkreditbranchen

Danskerne skovler unødvendige kosttilskud ind: Og industrien tjener kassen

Danskerne er glade for kosttilskud, men for mange er det overflødigt. D-vitamin og jern er dog noget, vi typisk er i underskud af.
Danskerne er glade for kosttilskud, men for mange er det overflødigt. D-vitamin og jern er dog noget, vi typisk er i underskud af. Foto:

Kosttilskud hitter i Danmark og branchen skovler penge ind. Det til trods for at langt de færreste af os har brug for det.

Vi skovler munden fuld med kosttilskud, selvom vi næppe har brug for det. Måske i håb om en sundere hverdag. Alene det seneste år indtog danskerne kosttilskud og naturlægemidler for mere end 1,2 mia. kr., viser tal fra Euromonitor International. Det skriver Finans.

17BUSSPO-MOT-NAS-RAINGUARD-.jpg

Selvom det lyder meget af, har industrien rent faktisk ligget fladt de seneste fem år. Men mange af de solgte produkter ligger med en overskudsgrad på hele 50 procent, skriver Finans videre. Henning Søgaard, adm. direktør i Orkla Care A/S, fortæller, at branchen oplever gode tider.

»Det vil fortsat være attraktivt at sælge kosttilskud i Danmark de kommende år, og jeg er ikke i tvivl om, at behovet vil være der,« siger han til avisen. Orkla Care A/S sidder på omkring en tredjedel af det danske marked for kosttilskud.

13BUSPharmacosmos-140458.jpg

Der er ikke noget, der tyder på, at industrien ser ud til falde i værdi; danskerne bliver ældre og ældre, og de længere levende køber i høj grad kalciumtilskud, D-vitamin og Omega 3-fiskeolie, og de produkter forventes at opleve øget salg.

530757958.jpg


Men selvom industrien har det glimrende, så er det de færreste af os, der har brug for kosttilskud. Det fortæller Anja Pia Biltoft-Jensen, seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet til Finans. Det er hovedsageligt ældre plejehjemsbeboere, spædbørn og for tidlig fødte, gravide, personer der ikke får sol, og personer som døjer med allergi over for bl.a. mælk, der trænger til tilskud.

ASTRAZENECA-RESULTS/

»Vi har aldrig undersøgt, hvorfor så mange danskere tager kosttilskud, men min vurdering er, at mange tager kosttilskud, fordi de ikke mener, de får spist sundt nok i dagligdagen. Populært kan man sige, at folk i vid udstrækning indtager kosttilskud for at være på den sikre side, eller måske pleje den dårlige samvittighed,« siger Anja Pia Biltoft-Jensen til Finans.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen