Del : SMS
Berlingske Business

Dansk medicineksport fik en mavepuster i 2013

11BUStil-bm-business--BNY-f.jpg
I modsætning til 2010, 2011 og 2012, hvor især lanceringen af Novo Nordisks diabetesmedicin Victoza slog igennem i eksportstatistikkerne, har 2013 været et stille år. Samtidig udløb patentet på Lundbecks depressionsmiddel Lexapro i USA 2012. Nu satser Lundbeck på det nye depressionsmedicin Brintellix, der står over for en lancering i USA. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Efter en årrække med lanceringer af nye produkter og tocifrede vækstrater voksede den danske medicinal-eksport kun fem procent i de første 11 måneder af 2013. Én af grundene er, at Novo Nordisk ikke fik godkendt Tresiba i USA.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den danske medicinalindustri har tabt pusten på eksportmarkederne i 2013.

Det viser beregninger, som Berlingske Research har foretaget på baggrund af de seneste eksporttal fra Danmarks Statistik for de første 11 måneder af 2013.

Efter tocifrede vækstrater i 2010, 2011 og 2012 er eksporten af medicinske og farmaceutiske produkter kun vokset med fem procent i de første 11 måneder af 2013 til 65,7 milliarder kroner.

At 2013 ikke har været noget eksportmæssigt prangende år for en industri, der ellers er udråbt til at være en vækstmotor for dansk eksport, skyldes, at 2013 ikke har budt på de store lanceringer af ny dansk medicin. Især Novo Nordisks succes og mangel på samme har betydning for medicineksporten og dermed Danmarks samlede eksport.

»Udviklingen i eksport af medicin er meget tæt forbundet med lanceringen af nye produkter og patentudløbet på gamle. Det er det, der gør sig gældende i 2013,« siger Ida Sofie Jensen, adm. direktør i Lægemiddelindustriforeningen.

I modsætning til 2010, 2011 og 2012, hvor især lanceringen af Novo Nordisks diabetesmedicin Victoza slog igennem i eksportstatistikkerne, har 2013 været et stille år. Novo Nordisk fik ikke som ventet sin nye insulin, Tresiba, godkendt i USA, men kun i Europa, og det kan aflæses i tallene. Samtidig hører det med til billedet, at patentet på Lundbecks depressionsmiddel Lexapro udløb i USA 2012.

Faldende eksport til BRIK-lande

Det er da også især eksporten til USA, der har fået en mavepuster. I de første elleve måneder af 2013 voksede eksporten til USA med kun fire pct. mod 39 pct. i 2012.

Medicin er dog fortsat Danmarks suverænt vigtigste eksportvare til USA. Hele 39 procent af dansk eksport til det amerikanske marked er medicin.

Det er en andel, der er mere end fordoblet over de seneste ti år. Samtidig viser Berlingske Research beregninger, at havde det ikke været for medicineksporten, ville den samlede eksport til USA være faldet med hele ti procent i de første elleve måneder af 2013.

Væksten i medicineksporten til BRIK-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) er i samme periode næsten halveret fra rekordhøje 35 procent i 2012 til 18 procent i de første elleve måneder af 2013. 20 procent af Danmarks samlede eksport til BRIK-landene er medicin. Det er også en fordobling på ti år.

Ifølge Ida Sofie Jensen kan halveringen af eksportvæksten til BRIK-landene ses i lyset af, at de fire store vækstmarkeder alle har meldt om økonomisk afmatning og i visse tilfælde også valutaproblemer i løbet af 2013.

Til gengæld ser eksporten af medicin til de ellers kriseramte EU-lande overraskende ud til at vokse mere i 2013 end i 2012, nemlig seks procent i 2013 mod fire procent i 2012.

»Europa er lidt en anden historie. Europa er for det første ikke ét land, men flere lande. For det andet tager det generelt længere tid for nye lægemidler at blive optaget på markedet. Derfor ser vi ikke de samme udsving i eksporten som til USA, hvor et lægemiddel hurtigt bliver udbredt, når det er blevet godkendt,« siger Ida Sofie Jensen.

Vigtigt at opnå tilskud

Medicinalindustrien er udråbt til lokomotiv for dansk eksport, og det vil den blive ved med at være, selv om den danske medicinalindustri står over for store udfordringer, mener Lægemiddelindustriens direktør

I 2014 vil Novo Nordisk fortsætte lanceringen af Tresiba uden for USA, hvor en godkendelse må vente nogle år endnu. Men den vigtigste vækstdriver for medicinaleksporten i 2014 bliver lanceringen af Lundbecks nye depressionsmedicin Brintellix i USA. Bliver lanceringen en succes, vil det kunne aflæses direkte i de danske eksportstatistikker. Også ALKs planer om at indtage det amerikanske marked med selskabets allergimidler kan sætte ekstra fart i eksporten til det vigtige amerikanske marked.

Ifølge Ida Sofie Jensen afhænger medicinaleksportens status som vækstdriver i årene fremover i høj grad af, om de danske medicinalvirksomheder formår at udvikle nye lægemidler, få dem godkendt og opnå tilskud til dem.

Skal hun udpege en udfordring, er det, at danske sundhedsmyndigheder fortsat er meget tilbageholdende med at tage ny medicin, produceret af danske virksomheder, i brug på hjemmemarkedet. Hvis et nyt, dansk produceret lægemiddel for alvor skal få succes på eksportmarkedet, er det vigtigt, at midlet opnår tilskud, og at prisniveauet holdes på hjemmemarkedet, mener Ida Sofie Jensen.

»Vi har for eksempel regnet ud, at et prisfald på det danske marked, slår igennem med en faktor tre i Europa og en faktor syvglobalt, fordi andre lande bruger hjemmemarkedsprisen i deres priskurve. Derfor kan man aflæse modtagelsen af et lægemiddel i Danmark i eksportstatistikkerne,« siger Ida Sofie Jensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere