Del : SMS
Berlingske Business

Chr. Hansen-direktør: Vi er godt i gang

cew
Overskrift
Onsdag landede regnskabet fra Chr. Hansens 1. kvartal i det skæve regnskabsår. Et god start på året med en organisk vækst på 9 procent, hvor enzymvirksomheden fastholder forventningerne til 2014/2015. På billedet ses finansdirektør i Chr. Hansen, Klaus Pedersen.
 

Regnskabet for 1. kvartal fra Chr. Hansen væltede ikke mange ned af stolene. Det var solidt og ordlyden var den samme som tilbage i oktober sidste år, men virksomheden er godt i gang i forhold til deres egne forventninger, lyder det fra finansdirektøren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Onsdag landede regnskabet fra Chr. Hansens 1. kvartal i det skæve regnskabsår. Et god start på året med en organisk vækst på 9 procent, hvor enzymvirksomheden fastholder forventningerne til 2014/2015.

Forventningerne er en ret beset en gentagelse fra 22. oktober 2014. En forventning der lyder således; en organisk vækst på 7-9 procent og en EBIT-margin før særlige poster på over 26,5 procent.

»Det er jo selvfølgelig, fordi vi i 1. kvartal har nået nogle resusltater, som hænger meget godt sammen med det, vi lavede forventet guidance for hele året. Der er ikke noget, der ændrer det. Vi synes, vi på vækstsiden er kommet godt i gang på både kultur- og enzymdivisioner og i særdeleshed på Health og Nutrision-divisionen med 29 procent organisk vækst. Så der har vi fået en god start på året. Farver er stadigvæk til den lave side, men der tror vi på, at vi i de kommende kvartaler kan se en bedre vækst,« siger finansdirektør, Klaus Pedersen.

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen

Marginerne er lavere - EBIT-margin før særlige poster var 23,1 procent mod 25,2 procent i 1. kvartal 2013/14 - men det var også ventet, fortæller finansdirektøren.

»Vi forsøger hele tiden at balancere mellem at levere god marginudvikling løbende, men også at lave de rigtige investeringer i forhold til at sikre, at vi på den lange bane kan holde en sund vækst i forretningen.«

De har løbende investeret ind i en meget betydeligt kapacitetsudvidelse på kultur- og enzymdivisionen og det koster på marginerne. Samtidig har de investeret ind i et plantebeskyttelsesområde, som vil være med til at kunne skabe vækst på den lange bane. Her har de allerede set positive resultater på de forsøg, de har kørt i 1. kvartal.

»Og så har vi investeret ind i en ændret distributionsstrategi i Kina, hvor vi går direkte i stedet for at arbejde via distributører. Det er altsammen elementer der koster på den korte bane, men som vi er sikre på giver os et rigtig godt fundament for vækst på den lange bane,« fortæller Klaus Pedersen.

Men man skal nok ikke hungre for meget efter en lille opjustering. Det er i hvert fald ikke til at svare på, lyder det fra finansdirektøren.

»Når vi guider som vi gør, så guider vi id fra det, vi tror på. Så det er jo ikke til at svare på. Men vi synes, at vi med resultaterne i 1. kvartal er kommet godt i gang, så vi har fuld tilid til den guidens vi har givet til hele året.«

Udfordringerne for Chr. Hansen er at skabe »langsigtede vækstmuligheder«. Både på plantebeskyttelsesområdet, hvor der muligvis kan komme nye produkter ud af de kommende år, og så at de får deres kapacitetsudvidelse helt på plads.

»Vi var jo glade for, at vi kunne lancere vores nye kapacitet i løbet af sommeren, nu er vi ved, at »rampe« op på den kapacitet, vi får ud af fabrikken. Og det går i henhold til den plan, vi har lagt, og der skal vi jo stadigvæk se forbedringer over de kommende kvartaler. Så når vi sidder heer og diskuterer 4. kvartal så taler vi om stærk marginudvikling indenfor forretningen,« siger Klaus Pedersen.

»Vi er godt i gang i henhold til vores egne forventinger. Og det er et godt fundament for at kunne levere hele året.«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere