Del : SMS
Berlingske Business

Billige medarbejdere trumfer ungarsk statsstøtte til Coloplast

27BUSallan-rasmussen.jpg
Overskrift
EU-støtte samt yderligere 319 millioner kroner i statsstøtte fra Ungarn har ikke været afgørende for Coloplasts beslutning om at placere en fabrik i landet, understreger Allan Rasmussen, direktør for Global Operations og executive vice president i ?Coloplast. På grund af lave lønninger ville virksomheden under alle omstændighed have valgt Ungarn. Foto: Nikolai Linares
 

Coloplast blev tilbudt milliongaver i form af statsstøtte og skatterabatter i Ungarn, da den danske virksomhed investerede i fabrik i landet. Men støtten var kun prikken over i’et på en lukrativ investering.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er muligt, at den ungarske regering har forsøgt at tiltrække produktionsjob ved at dele rundhåndet ud af statsstøtte. Men det var unødvendigt og spild af penge at lægge over en kvart milliard kroner på bordet.

Sådan lyder det i dag fra Coloplast, der i flere tilfælde har søgt og modtaget ungarsk statsstøtte for at etablere produktionsjob i landet. Tilbage i 2014 fortalte Fagbladet 3F, at Coloplast havde fået 45 millioner kroner EU-støtte til at skabe arbejdspladser i Ungarn, hvilket dengang gav kritik, fordi Coloplast sideløbende havde afskediget op mod 600 medarbejdere i Danmark.

Nu viser det sig, at Coloplast foruden EU-støtten har modtaget tilskud og skattefordele i Ungarn for yderligere 319 millioner kroner. Aftalerne om statsstøtten fremgår af nationale støttearkiver, som Berlingske har haft adgang til. Ledelsen i Coloplast bekræfter at have modtaget de 319 millioner kroner.

Filminstruktøren Kathrine Windfeld bisættes

Billigere arbejdskraft

»Det er korrekt, at vi har modtaget omkring 300 millioner kroner i statsstøtte, men beløbet er ikke så voldsomt, når man ser det over en længere årrække. Pengene er bevilget over en periode på cirka 12-13 år, hvilket svarer til blot omtrent 25 millioner kroner årligt. Det er selvfølgelig også en pæn sum. Men det var ikke derfor, vi valgte at etablere fabrik i Ungarn,« siger Allan Rasmussen, direktør for Global Operations og executive vice president i Coloplast.

Coloplast tog første spadestik til en fabrik i Ungarn i 2001 og har siden udvidet produktionen ad flere omgange. I dag er over 2.400 ansat i den ungarnske fabrik. Den altoverskyggende grund til, at Coloplast har valgt at satse på Ungarn, er adgangen til arbejdskraft, der er langt billigere, end den kan fås i Danmark.

lego

»Det er omkostningsniveauet og i særdeleshed lønomkostningerne, som har været den fundamentale årsag til, at vi har en stor produktion i Ungarn i dag. Vi sparer rundt regnet 600 millioner kroner om året i personaleomkostninger i forhold til, hvis fabrikken havde ligget i Danmark. Jeg kan faktisk ansætte fem-seks ungarer for en danskers pris,« siger Allan Rasmussen.

Cirka 90 procent af de 2.400 ungarske ansatte er ifølge Rasmussen ufaglærte arbejdere, der er blevet oplært af Coloplast. Til gengæld har Coloplast valgt at bibeholde de job, som ligger tæt på produktudviklingen og har et højere videnindhold, oplyser han.

Støtte sikrer udvikling

De ungarske myndigheder har valgt at tildele støtte til Coloplast for at sikre udvikling i en af landets mindre udviklede regioner. Hvis Ungarn ikke havde haft en støtteordning, havde Coloplast alligevel etableret sig i landet grundet de lave lønninger.

»Statstilskuddet spiller slet ikke nogen rolle i forhold til, at vi valgte Ungarn. Men når der findes støtteordninger, vælger vi selvfølgelig at benytte dem,« siger Allan Rasmussen.

Ungarn har valgt at tildele statsstøtte til flere virksomheder fra andre lande. Det sker i underudviklede zoner, hvor landet i overensstemmelse med EU-regler kan tilbyde direkte tilskud og skatterabatter for at tiltrække produktionsjob og vækst til området.

26BUSPix-Bagsiden-Soeren-Th.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere