Del : SMS
Berlingske Business

Bavarian Nordic håber på penge fra Obama

Bavarian
Aasger Aamunds hjertebarn, Bavarian Nordic, håber stærkt på, at den amerikanske regering godkender en ny bevilling til koppevaccinen Imvamune, som de indkøber til deres beredskab mod biologisk terror. Arkivfoto: Bavarian Nordic

Bavarian Nordic gennemgår en positiv udvikling. Men virksomhedens fremtid er dybt afhængig af den amerikanske regering. En vigtig lovpakke er på vej til præsidentens bord.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad har Kongressen i USA, præsident Obama, terrorangrebet i New York 11. september 2001 og den lille, nordsjællandske by Kvistgård med hinanden at gøre? Intet umiddelbart, og så alligevel: De fire elementer forenes nemlig under en fællesparaply, der kan benævnes frygten for biologisk terror, og Asger Aamund-virksomheden Bavarian Nordic, som ligger i Kvistgård, er dybt afhængig af, hvad den amerikanske regering foretager sig på det område – både på kort og på langt sigt.

Amerikanerne er således suverænt den vigtigste kunde til virksomhedens koppevaccine, Imvamune, som de indkøber til deres beredskab mod biologisk terror. Pengene hertil stammer fra det såkaldte Project Bioshield Act, som var en lovpakke, der blev vedtaget som en direkte respons på terroranslaget 11. september af den daværende Bush-administration. Dengang blev der sat et engangsbeløb på fem mia. dollar af til at indkøbe vacciner for. Men pengene er snart brugt. Derfor foregår der nu et lovarbejde i Kongressen, der skal erstatte det gamle program. Tre mia. dollar bliver der sat af til et nyt føderalt program, der allerede er blevet godkendt i både Repræsentanternes Hus og Senatet, og som har opbakning fra både Republikanere og Demokrater. Nu mangler blot en teknisk revision af lovforslaget i de to kamre, før præsident Obama kan sætte sin underskrift på. En underskrift, der på langt sigt er vigtig for Bavarian Nordic. »Det er helt afgørende for os, at amerikanerne tager forsvaret mod biologisk terror meget alvorligt og derfor også sætter penge af til det. Derfor gør vi også vores for, at det bliver på den politiske dagsorden, for i takt med, at 11. september rykker mere og mere over i historiebøgerne, fokuserer de jo på de akutte problemer, der rammer dagligdagen. Men heldigvis er de nøglepersoner, der driver dette, blevet valgt ind i Kongressen igen,« siger adm. direktør Anders Hedegaard, som følges op af bestyrelsesformand Asger Aamund. »Det er en meget stor fordel for os, at der ligger en større bevilling, som er vedtaget med alle stemmer i de to kamre. Det lægger et solidt fundament under forretningen.«En af landets førende biotekeksperter, senioranalytiker Thomas Bowers fra Danske Bank, er enig: »På den lange bane er det selvfølgelig alfa og omega, at det kommer igennem, så Bavarian Nordic kan gøre Imvamune-delen til en stabil og bæredygtig division, der kan generere penge til at udvikle forretningen«.

Mangler nye ordrer fra USA

Thomas Bowers gør dog meget ud af at understrege, at det er på den lange bane, at det er interessant. Han er nemlig mest optaget af, at virksomheden i det korte løb står i den situation, at den vil være færdig med at levere den ordre på 20 millioner doser koppevaccine, som de har fra den amerikanske regering. Derfra er der et hul i ordrebogen frem til 2016, hvor Bavarian Nordic efter forventningen er færdig med at udvikle den nye generation af Imvamune – en frysetørret version, der har længere holdbarhed end de tre år, der gør sig gældende for den nuværende.

I den oprindelige kontrakt har amerikanerne en option på yderligere op til 60 millioner doser, og det vil være et alvorligt problem for virksomheden, hvis der ikke kommer nye ordrer. Derfor sagde adm. direktør Anders Hedegaard for fire måneder siden i et interview, at han i så fald ville blive nødt til at fyre 500 mennesker.»Grunden til, at jeg gik ud og truttede i hornet, var, at jeg vil gøre opmærksom på, at det her er vigtigt. Den opmærksomhed, man har som virksomhedsleder for at sikre en drift, er ikke den samme i et stort, offentligt administrationssystem. Vi er dog i en god dialog med amerikanerne og meget fortrøstningsfulde over, at der nok skal komme nye ordrer,« siger han.Thomas Bowers, senioranalytiker i Danske Bank, er enig. Han hæfter sig blandt andet ved, at amerikanerne har finansieret udviklingsomkostningerne til den nye, frysetørrede version med. Det har de sat næsten en halv milliard kroner af til, der eftergives løbende, som selskabet når længere i udviklingsprocessen. »Det er et positivt signal fra amerikanerne, som tyder på, at det er en langsigtet plan fra deres side. Derfor forventer jeg også, at de går dækker det indtjeningshul, der er, frem mod 2016,« siger han.

Godt kvartalsregnskab

Måske rykkede ordrerne tættere på i går. Her fremlagde Bavarian Nordic nemlig kvartalsregnskab, som bød på en opjustering for andet år i træk. Produktionsøkonomien for Imvamune er blevet væsentligt forbedret efter to års arbejde med effektiviseringer, som også betyder, at virksomheden kan levere 500.000 flere doser til USA i år, end de oprindeligt havde regnet med.

»Det er utroligt vigtigt, at det går godt i produktionen, fordi det skaber øget troværdighed hos amerikanerne, hvilket giver grundlag for nye ordrer,« siger adm. direktør Anders Hedegaard. Derudover er forbedringen af produktionsøkonomien vigtig, fordi det betyder, at virksomheden tjener flere penge, som kan bruges til at finansiere blandt andet det dyre og vigtige fase 3-studie på Prostvac – en vaccine mod prostatakræft – uden at få tilført ny kapital. Det er da også det første, bestyrelsesformand Asger Aamund fremhæver, når han spørges til regnskabet: »Vi er ved at nå den balance, vi har sigtet efter længe, nemlig at vores division for infektionsvacciner er blevet så god, at den kan finansiere den anden, som i sagens natur er utroligt dyr, fordi den udvikler en kræftvaccine, der ikke tjener penge endnu.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere