Del : SMS
Berlingske Business

Analytiker: Lundbecks nye produkter overrasker positivt

pix-lundbeckaktie
Lundbecks regnskab for tredje kvartal viser en positiv vækst for flere af medicinalkoncernens nye produkter. Foto:

Medicinalkoncernens regnskab for tredje kvartal er stærkt præget af patentudløb, men de nye og mindre lægemidler overrasker positivt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lundbecks indtjening for årets tredje kvartal er bedre end ventet, og derfor belønner aktiemarkedet nu den danske medicinalkoncern med en lille kursstigning.

Lundbeck-aktien stiger pænt, og ifølge aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank er det en forventet reaktion.

”Lundbeck-aktien er faldet meget siden starten af sommeren, men dagens tredje kvartal viser en bedre indtjening end ventet, og det berettiger en positiv kursreaktion, synes jeg,” siger Søren Løntoft Hansen til Berlinske Business. Aktien forventes dog ikke at gøre de store udslag.

”Det er et regnskab, der er præget at patentudløb, prispres og generisk konkurrence, men på plussiden så klarer de mindre midler sig rigtigt godt. Det kan på ingen måde opveje de store tab på for eksempel Lexapro, men de klarer sig faktisk bedre end forventet,” siger aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen.

pix-lundbeck3

Især lægemidlerne Xenazine til behandling af Huntingtons sygdom, Sabril til behandling af infantile spasmer og Azilect til behandling af Parkinsons sygdom er nogle af de mindre produkter, der klarer sig overraskende godt. De oplever alle en positiv vækst i omsætning i forhold til sidste års tredje kvartal, men mest markant er Xenazines fremgang på 64 procent.

Samtidig vokser Lexapro i Japan, et relativt nyt marked for Lundbeck, hvor udrulningen af det antidepressive middel går rigtig godt. De nye produkters fremgang sætter sit præg på Lundbecks omsætning. Salget er vokset med 100 procent og udgør 17 procent af omsætningen for selskabets tredje kvartal.

Udover de mindre Lundbeck-midlers fremgang, så er indtjeningen for årets tredje kvartal også bedre end ventet. Driftsresultatet landede på 661 mio. kroner mod et medianestimat blandt 12 analytikere på 544 mio. kroner, og det er værd at lægge mærke til, mener Søren Løntoft Hansen:

”Lundbecks regnskab viser, at de faste omkostninger har været mindre end forventet. Det sikrer en markant bedre indtjening, og den relativt stærke indtjening gør dem i stand til at fastholde deres forventninger til hele året (2012, red.). Det hæfter jeg mig selvfølgelig også ved.”

Lexapro2_Business

Han understreger samtidig, at man som investor skal rette blikket mod Lundbecks nye midler, der sammen med indtjeningen er de klare lyspunkter i det ellers patent- og prispressede regnskab. For det er netop de mindre produkter, som medicinalkoncernen skal tjene på, når de i fremtiden fortsat bliver presset af patentudløb og prisnedsættelser.

”Når man tænker på Lundbeck, så står de jo i en patentkløft. Her skal man som investor kigge på Lundbecks pipeline. Det er vigtigt at se på, hvad er det, der kan erstatte de her midler? Og når man som investor skeler lidt til Lundbecks pipeline, så kan der komme nogle positive udsigter, men det er noget, der tager tid at få rullet ud. Derfor vil den relativt svage omsætning forventet stadig være et issue ind i 2013, men derefter bør der være en fremgang,” siger Søren Løntoft Hansen.

Lundbeck aktien fortsætter sin stigning, som morgenen skrider frem. Omkring kl. 10, en en lille time efter børsåbning, er kursen steget med 6,85 procent og ligger derefter i 103.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere