Del : SMS
Berlingske Business

Amerikansk ja kan sende Novo på ny milliardjagt

Novo
Novo medarbejder Foto:

Novo Nordisk er kommet et skridt nærmere en større bid af det amerikanske milliardmarked for insulin, efter at et amerikansk ekspertpanel har anbefalet, at Novos nye insulin bliver godkendt i USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

To flasker champagne til direktionen og ikke en dråbe til de 400 glade medarbejdere, der var mødt frem i Novo Nordisks hovedkvarter for at følge afgørelsen på årets suverænt vigtigste begivenhed i Novo-land på storskærm i hovedkvarteret i Bagsværd.

Det var status torsdag aften kort før kl. 22, da et flertal af eksperter i et panel under den amerikanske lægemiddelmyndighed FDA stemte ja til, at Novo Nordisks nye insulin, Tresiba og søsterinsulinen Ryzodeg, bør godkendes, selv om panelet samtidig fandt, at Novo Nordisk skal gennemføre et stort opfølgende studie af risikoen for hjertekarsygdomme.

»Der var ikke en dråbe til medarbejderne, da jeg kom ned for at fortælle dem om afgørelsen. De havde fået en sandwich kl. 18 og var så ellers blevet af ren og skær entusiasme. Det kunne vi godt have gjort bedre,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling hos Novo Nordisk, der, trods de manglende muligheder for at skåle, blev mødt med klapsalver.

De manglende drikkevarer skal ses i forhold til, at Novo Nordisk med den positive anbefaling formentlig i løbet af få måneder står klar til for alvor at erobre en endnu større bid af det amerikanske milliardmarked for diabetesbehandling.

Fastholder forventninger

Selv om analytikerne fredag havde forskellige bud på, hvad man egentlig skal lægge i debatten og afgørelsen i ekspertpanelet, fastholder de fleste indtil videre deres forventninger til vækstpotentialet i Tresiba. Det samme gjorde investorerne, der sendte Novo Nordisks aktiekurs op med op mod ti procent først på fredagen, hvorefter kursen stabiliserede sig omkring et plus på syv pct. Det bragte Novo Nordisk helt i front, ikke kun blandt de danske aktier, men også blandt de 300 største i FTSEurofirst-indekset.

Forudsat at Novo Nordisk får lov til at slå på både fleksibilitet i den måde, man doserer Tresiba, og på at insulinen er med til at reducere antallet af især natlige tilfælde af for lavt blodsukker, forventer Sydbank for eksempel et topsalg af Tresiba på 22 milliarder kr., mens Ryzodeg ventes at nå et salg på 14 milliarder kr. DnB Markets bud lyder på et topsalg på Tresiba på knap 30 milliarder kr.

Der vil dog gå en rum tid, før topsalget indtræffer, for modsat Novo Nordisks helt store vækstdriver i øjeblikket, diabetes 2-medicinen Victoza, tager det længere tid, før patienter på insulin skifter til nye produkter. Virker behandlingen med én insulin, skifter patienter ikke pludselig til en anden.

»En lancering af Tresiba i USA vil ret hurtigt kunne ses i Novo Nordisks salgstal, men væksten vil ikke nå Victoza-niveau. Vi skal nok helt hen i 2021-22, før salget topper, og når vi ser den endelige indlægsseddel, kan det godt være, at jeg kommer til at justere mine estimater. Men halvdelen af verdens insulinmarked ligger i USA, så det er ekstremt vigtigt for Novo Nordisks vækstambitioner at få godkendt Tresiba i USA,« siger Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

Udsigt til konkurrence

En anden grund til, at Novo Nordisks medarbejdere og ledelse jublede torsdag aften, er, at forstærket konkurrence, ikke mindst i USA, rumler i horisonten. Den amerikanske medicinalkoncern Eli Lilly er nemlig på vej med en billigere kopivariant af Lantus fra Sanofi, når den løber af patent i 2015.

Samtidig har Lilly udviklet en ny, langtidsvirkende insulin, som umiddelbart ser ud til at have nogle af de samme egenskaber som Novo Nordisks Tresiba, og som måske derudover kan reducere vægten i stedet for at øge den. Slipper Lillys nye insulin heldigt gennem de afsluttende fase 3-forsøg, kan den måske også komme på markedet allerede i 2015.

Derfor er det vigtigt for Novo Nordisk at få så lang tid som mulig til at etablere Tresiba på markedet.

»Godkendelsen af Tresiba i USA er ekstremt vigtig for Novo Nordisk på grund af konkurrencen med Lantus og mulige biologiske kopier. Vi forventer fortsat et globalt topsalg på Tresiba på knap 30 milliarder kr., men vi understreger, at selv om det bliver godkendt, vil der være mulighed for kommerciel risiko og en lavere prispræmie, hvis indlægssedlen ikke bliver så stærk som ventet,« skriver Rune Majlund Dahl fra DnB i sin analyse af situationen.

Mads Krogsgaard Thomsen erkender, at der er nye konkurrenter på vej.

»Men jeg mener bestemt, at vi har en konkurrencedygtig insulin i Tresiba. Baseret på fase 2-forsøg fra Lilly vil de sandsynligvis kunne sige, at de har et produkt, der er bedre end Lantus, men det ser ikke ud til at matche Tresiba på flere parametre,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, der mener, at det er godt med konkurrencen.

»Konkurrencen betyder, at vores forskere er mere oppe på tæerne. Det kan også ses ved, at vi står med en række innovative produkter, som formentlig bliver klar til lancering i de kommende år. Konkurrence er godt, men det ville have været ærgerligt, hvis vi blev forsinket, så vi først kom på markedet efter patentudløbet af Sanofis Lantus,« siger Mads Krogsgaard.

Inden Novo Nordisk kan begynde at tænke i markedsføring i USA, skal selskabet dog først igennem hårde forhandlinger med FDA om, hvad der kommer til at stå i indlægssedlen, og om, hvordan hjertekarstudiet, som panelet krævede, helt præcist skal udformes. Som hovedregel følger FDA ekspertpanelernes anbefalinger, og de fleste analytikere og ikke mindst Novo Nordisk selv, forventer, at Novo Nordisk kan stå med en godkendelse i hånden i første kvartal næste år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere