Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

ALK-Abelló vil bruge 300 mio. kr. på at sætte fart på væksten

alk
ARKIVFOTO Foto:

ALK-Abelló vil i år bruge 300 mio. kr. på at fastholde sin position på markedet for allergimedicin og styrke væksten på længere sigt.

Pengene skal bruges på at udvikle markederne i Nordamerika, Europa og en stribe andre lande, oplyser allergivaccineproducenten i forbindelse med sit regnskab for 2016.

Som følge af investeringen på 300 mio. kr. vil ALK-Abellós resultater i 2017 være noget mindre end i 2016, hvor selskabet hentede et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 642 mio. kr.

»Disse ekstra ressourceallokeringer vil uundgåeligt dæmpe indtjeningen i 2017 i forhold til de exceptionelle resultater i 2016, men vi er overbevist om, at pengene er givet godt ud og vil give tilfredsstillende afkast, i takt med at vi forløser potentialet for vores produkter og markedsmuligheder inden for allergi og astma,« siger topchef Carsten Hellmann, der startede i jobbet i starten af 2017, i en kommentar til regnskabet.

riisgaard

ALK-Abelló har stået uden en partner på det amerikanske marked, siden at medicinalkæmpen Merck i 2016 droppede en samarbejdsaftale.

Den endelige model for, hvordan ALK-Abelló vil gribe det amerikanske marked an, er endnu ikke meldt ud fra selskabet.

Selskabet oplyser i regnskabet, at det i 2016 har øget sin markedsandel på verdensplan til 40 pct. fra 33 pct. Det skyldes blandt andet store problemer hos den franske konkurrent Stellergenes sidste år.

lab

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen