Berlingske Business
LIVE
09:02

Algoritmer og insulin: Iværksættere vil gøre det lettere at leve med diabetes

06BUSHedia-134323.jpg
Peter Lucas, Christina Kildentoft og Andreas Jespensgaard udgør holdet bag Hedia. Foto: Ida Marie Odgaard

Peter Lucas er både serieiværksætter og diabetiker. Det gav ham ideen til at udvikle en mobilapplikation, som skal hjælpe andre, der er ramt af diabetes.

»Det vil give færre senkomplikationer – færre, der bliver blinde eller får amputeret lemmer. Men det vil også betyde, at man vil kunne leve mere spontant. Man vil næsten kunne leve som alle andre.«

Ordene kommer fra Peter Lucas. Han er i gang med at forklare, hvad det vil betyde for de millioner af mennesker, der har diabetes, hvis den danske iværksættervirksomhed ­Hedia bliver en succes.

»Sygdommen fylder i hovedet på diabe­tikere konstant, men med vores mobilapp vil de kunne leve mere bekymringsfrit,« lover ­Peter Lucas.

Lige så stort et løfte til alle med diabetes det er, lige så simpel er Peter Lucas’ motivation. Han er serieiværksætter, stifter af Hedia og administrerende direktør i firmaet – og så er han selv diabetiker. Det har han været siden 2010, hvor lægen skrev »type 1« ind i hans ­sygejournaler.

Det betød, at han blev nødt til at omlægge sit liv, så det kom i mere faste rammer. Udsving i blodsukkeret er nemlig farlige, og uregelmæssig mad og motion eller stress er blot nogle af de ting, der kan sende blodets insulinniveau på en rutsjetur. En tur, der i værste fald kan have dødelig udgang.

23BUSJernmand-183205.jpg

En sund diabetiker

Det er med udgangspunkt i Peter Lucas’ egen diagnose, at både ideen og drivet til Hedia er opstået. Navnet er en sammentrækning af ­healthy diabetic – »sund diabetiker« – og kan downloades til ­Apple-produkter. Så snart appen er oversat og omskrevet, vil den også kunne findes til ­Android-systemet.

I halvandet år har Hedia-holdet bakset med at strikke en mobilapplikation sammen, der kan automatisere nogle af de regneregler, mange diabetikere konstant har kørende i hovedet, når de skal finde ud af, om de er nødt til at tage en insulinindsprøjtning.

I sidste ende er målet at regne ud, hvor meget insulin diabetikeren har brug for, så telefonen kan vibrere og give besked, hvis det er tid til at tage en indsprøjtning.

iværksætteri

Kunstig intelligens på vej

Det er en proces, der dels baserer sig på algoritmer og regneregler, dels individuelle data­sæt, der gør, at Hedia skræddersys til den enkelte bruger.

Over tid skal der bygges et ekstra lag på med kunstig intelligens, AI, der vil gøre processen mere automatisk ved, at Hedia selv indsamler en masse information fra andre redskaber som Endomondo, fitness-ure og blodsukkermålere. Det skal alt sammen være med til at sikre mere præcise og korrekte målinger med færre indtastninger.

»Lige nu er vi unikke på grund af vores sammensætning af parametre, vores design og bruger­interaktion. Vores konkurrenter ligner komplekse regneark, hvor brugerne drukner i information,« lyder det fra Peter Lucas:

»Men når vi får implementeret AI oven på det kliniske indhold, har vi et helt unikt produkt, der ikke findes mage til derude.«

Novo Nordisks diabetesmirakel kan give et kurshop

Tech blev til medtech

Ideen begyndte at rumle i Peter Lucas’ hoved i efteråret 2015. Sammen med kompagnonen Andreas Jespensgaard, der også har været med til at stifte Hedia, havde iværksætteren ganske vist mange andre bolde i luften, men intet der fløj med samme passion som diabetesappen.

Så sammen med kæresten Christina Kildentoft, der er sygeplejeske, har en kandidatgrad i folke­sundhed, skrev speciale om diabetes og som i dag er CIO i Hedia, satte Peter Lucas sig for gå videre med produktet.

Oprindeligt troede stifterne, de skulle udvikle et teknologisk redskab, der beskæftigede sig med et medicinsk område – men de blev klogere:

»Vi troede, vi skulle bygge et techfirma, men vi har faktisk bygget et klinisk life science­produkt. Det er meget mere klinisk og medicinsk, end det er teknisk funderet,« fortæller Peter Lucas og indrømmer, at det både har været en gave og en ulempe. Det har nemlig åbnet døren for et samarbejde med en overlæge fra diabetescenteret Steno, men samtidig betydet, at de ikke har kunnet få et officielt samarbejde med diabetesspecialisterne, da det så vil kræve både dyre og omfattende test for at leve op til alle de medicinske forskrifter.

06BUStil-bm-Berlingske-Busi.jpg

Til møde med sværvægterne

Gennem Connect Denmark, der er en non-­profit organisation, der hjælper små iværk­sætter­virksomheder, fik Hedia-teamet for ­nyligt et møde i stand med Novo Nordisk.

Kort forinden offentlig­gjorde medicinal­giganterne fra Bagsværd dog et samarbejde med Glooko, der af Hedia beskrives som konkurrenter og markeds­ledere på nicheområdet. Men Peter Lucas, Christina Kildentoft og Andreas Jespensgaard giver ikke op af den grund, forsikrer de:

»Novo Nordisk var søde og venlige, men vi var alt for tidligt i processen til dem. Vi ved, at nogle af de andre pharmafirmaer arbejder anderledes end Novo – og måske skal vi have fat i dem.«

cyborg woman manipulatihg hologram display
For abonnenter LÆS MERE : Din lægerobot har tid til at se dig nu ...

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen