Berlingske Business

Advokat om Novo-søgsmål i USA: Sager af den art er meget normale

Amerikansk toppolitiker går i flæsket på Novo Nordisk
ARKIVFOTO 2016 af medarbejdere i Novo Nordisk insulinproduktion i Kalundborg- - Se RB 2/11 2016 07.50. Den amerikanske toppolitikker Bernie Sanders går til hårdt angreb på Novo Nordisks priser i en ny kampagne. FABIAN BIMMER / Scanpix Foto:

Der er meget at vinde og oftest kun lidt at tabe, når man anlægger sag mod en virksomhed i USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

Derfor får virksomheder ofte søgsmål på nakken som det, Novo Nordisk torsdag har mødt fra et amerikansk advokatfirma på vegne af pensionsfonden Lehigh County Employees' Retirement System.

Det fortæller Finn Martensen, advokat med speciale i amerikanske retsforhold, hos firmaet Martensen & Wright.

Søgsmålet går blandt andet på, at Novo Nordisk har vildledt investorerne om selskabets forventede indtjening i 2015-2016 og prispres på medicin i USA, og advokatfirmaet opfordrer andre aktionærer til at melde sig under fanerne.

Billede

- Risikoen for at blive sagsøgt i USA er meget, meget stor. Den helt korte årsag er, at det er billigt at anlægge en sag, man risikerer sjældent at blive mødt med krav om dækning af modpartens omkostninger, selv om man taber, og sagerne er lettere at vinde end i Europa, siger Finn Martensen.

Modsat Europa og Danmark skal taberen af en retssag nemlig sjældent dække vinderens omkostninger til advokater.

NEMMERE AT VINDE I USA

Samtidig ser man ifølge Finn Martensens oftere nederlag til virksomhederne, fordi begge parter i en sag har mulighed for at udpege nævningene.

07BUSLuncbeck-1-111311.jpg

- Her vil man som sagsøger normalt udpege helt normale mennesker, der typisk ikke har en stringent juridisk tankegang og nok lettere vil kunne købe en præmis om, at en virksomhed ikke har ageret forsvarligt. Og det gør det lettere at vinde den slags sager - det gælder særligt i sager om produktansvar, siger Finn Martensen.

Han fortæller, at der er en industri af amerikansk advokater, som lever af at samle folk til gruppesøgsmål, hvor de arbejder gratis til gengæld for at få en del af erstatningen eller forliget. Den type aftaler er ikke lovlige i EU.

- Indretningen af det amerikanske retssystem gør, at der kan være rigtig fin økonomi i at stable et søgsmål på benene for en advokat, hvis han til gengæld så får 30-40 pct. af erstatningen, siger Finn Martensen.

USA-TRUMP

FORLIG SES OFTE

Mange sager i USA ender i forlig, inden de når retten, fordi omkostningerne til at skulle forsvare sig er flere gange dyrere, end man ser i Europa.

- Så derfor er der typisk økonomi i at kunne indgå et forlig, fordi det kan blive utrolig dyrt at skulle i gang med en lang retssag, der også koster ressourcer internt i virksomheden. Og det ser man faktisk også i sager, hvor den sagsøgte egentlig mener, at man har en god sag, siger Finn Martensen.

Han har ikke læst stævningen af Novo Nordisk og kan derfor ikke forholde sig konkret til sagen.

Novo Nordisk opjusterer forventninger Novo Nordisk giver stort o

Det er advokatfirmaet Bernstein Litowitz Berger & Grossmann, der har base i Pennsylvania, som kører sagen mod Novo Nordisk på vegne af Lehigh County Employees' Retirement System.

Investorer, der vil være en del af søgsmålet, kan frem til 13. marts melde sig under fanerne.

Novo Nordisk har ingen kommentarer til sagen.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen