Del : SMS
Berlingske Business

Åben krig mellem danske C20-sværvægtere

rivaler
Overskrift
Selv om man næsten er naboer, behøver man ikke være venner. Og blandt to af verdens største høreapparatproducenter, danske William Demant og danske GN Resound, er luften iskold. En række negative bemærkninger fra Niels Jacobsen, chef for William Demant, i sidste uge i Berlingske fik mandag ærkerivalen Anders Hedegaard, topchef i GN Resound, til at svare igen.
09BUSore.psd
Overskrift
Høreapparater fra Oticon.

En række kommentarer fra Niels Jacobsen, topchef i William Demant, om GN Resound får nu rivalen til at svare igen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om man næsten er naboer, behøver man ikke være venner. Og blandt to af verdens største høreapparatproducenter, danske William Demant og danske GN Resound, er luften iskold. En række negative bemærkninger fra Niels Jacobsen, chef for William Demant, i sidste uge i Berlingske får nu ærkerivalen GN Resound til at svare igen.

Det sker, efter at Niels Jacobsen blev udsat fra kritik fra en række store investorer, som er utilfredse med den sløje udvikling i aktiekursen i de senere år. Topchefen i William Demant forklarede blandt andet, at problemerne med at få aktiekursen løftet kan skyldes, at de danske investorer har oplevet den nedtur, som konkurrenten GN Resound var igennem fra 2007 og fire-fem år frem. Han udtalte sig også tvivlende om de teknologiske valg, som GN Resound har taget.

William Demant topchef Niels Jacobsen.

»Det glæder mig, at Niels Jacobsen snakker så meget om os. Det er altid godt, når konkurrenterne, og specielt de store, bruger så meget tid på at tale om os,« siger Anders Hedegaard, topchef i GN Resound.

GN Resound er trendsættende

GN Resound – ejet af GN Store Nord – har de senere år vendt udviklingen efter flere svære år. Det er blandt andet sket med en ny teknologi, hvor den hørehæmmede kan få streamet lyden fra blandt andet iPhones direkte til høreapparatet og ikke gennem en særlig boks som den, William Demant og flere af de andre store aktører anvender.

GN Resound lancerede sin version af den nye såkaldte 2,4 GHz-teknologi – som blandt andet gør streaming mulig – ved en høre-apparatmesse i San Diego for snart fem år siden. Niels Jacobsen benyttede sin tale på messen til at så tvivl om teknologien. Men siden er Resound gået ind i et opsigtsvækkende partnerskab med Apple om teknologien og har siden vundet markedsandele.

»Første gang, vi lancerede 2,4 GHz-teknologien, blev den svært kritiseret af konkurrenterne, som mente, at det ikke var vejen frem. Men i dag er vores vurdering, at vi er i gang med at sætte en trend i markedet, og at konkurrenterne vil vælge den samme vej, men det ved de selvfølgelig bedre end jeg,« siger Anders Hedegaard.

Han siger, at GN Resound har taget markedsandele fra konkurrenterne i de seneste 16 kvartaler i træk.

anders h

»Det, som har drevet udvikling, er den nye teknologi, som vi lancerede i 2010, og hvortil vi er kommet med en ny generation i 2012 og det seneste nye i 2014. Vores kunder er rigtigt glade for de produkter og den service, vi leverer. Det er klart, at når man gør det, skaber det opmærksomhed, og det er til-syneladende det, som det har gjort hos Niels Jacobsen,« siger Anders Hedegaard.

Niels Jacobsen sagde blandt andet, at den teknologi, som GN Resound har valgt, hurtigere dræner batteriet på høreapparatet. Men det afviser GN Resound.

»Vi har ikke oplevet, at det dræner batterierne hurtigere end andre teknologier. Vi giver de hørehæmmede en række fordele. Du kan samtidig med en forbedret høre-oplevelse tale direkte i telefonen, du kan høre musik og bruge det som headset,« siger Anders Hedegaard.

Han understreger, at GN Resound er meget sikker på det teknologiske valg, som selskabet har foretaget.

»Vi lader os ikke påvirke af Niels Jacobsens kommentarer. Og det får os i hvert fald slet ikke væk fra den vej, som vi er i gang med, uanset hvor provokeret vi kan føle os,« siger Anders Hedegaard.

08busgossip Frank Vang-Jens.jpg

William Demant vil tilbage til toppen

I sidste uge var investorerne blandt andet kritiske over for, at William Demant har mistet det teknologiske forspring, som selskabet ellers har siddet på i flere år. Niels Jacobsen gjorde det klart, at hans virksomhed er på vej med nye produkter, som vil rykke William Demant tilbage til toppen.

»Vi ønsker ikke at offentliggøre hvilke produkter, vi har i pipelinen af hensyn til de produkter, vi sælger nu. Gjorde vi det, ville det medføre et afventende salg, fordi folk sidder og venter på de produkter, som kommer senere. Men vi er meget trygge ved vores pipeline, som vi regner med igen kan levere et teknologiforspring. Man kan ikke altid være allerforrest hele tiden, og det ved GN alt om,« siger han med henvisning til de vanskeligheder, konkurrenten tidligere havde.

Stor forskel på produkterne

Han mener, at mange produkter i dag umiddelbart minder om hinanden. Men reelt kan der være betydelige forskelle på høreapparaterne fra de forskellige producenter, forklarer topchefen i William Demant.

»Der er ingen tvivl om, at teknologien modnes, og i takt med, at det bliver mere kompliceret, bliver det vanskeligere at forklare forskellene på høreapparaterne, selv om der sagtens kan være betydelige forskelle. Den anden del er, at man ikke kan være forrest hele tiden på et marked med seks aktører. Der er perioder, hvor man vokser mere, og perioder, hvor man vokser mindre,« siger Niels Jacobsen.

Høreapparatmarkedet domineres af seks virksomheder, der sidder på 98 ptocent af markedet. Ud over William Demant, GN Resound kommer Widex også fra Danmark. De tre øvrige er schweiziske Sonova, amerikanske Starkey, og den tyske industrikonglomeratet Siemens’ høreapparatdel, som for nylig er frasolgt til den svenske kapitalfond EQT.

William Demant topchef Niels Jacobsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere