Berlingske Business

Virksomheder fejler på Facebook

pix-face-biz
Foto:

Det er muligvis verdens mest populære sociale medie, men der er ikke mange virksomheder, er tjener penge på det. Det viser en analyse, som webbureauet Dwarf har gennemført med Userneeds.

Artiklen fortsætter under annoncen
400 millioner mennesker. Hvilken virksomhed ville ikke gerne gøre sig lækker over for sådan en flok? Det vil de fleste sikkert gerne, men foreløbig er der ikke ret mange, der har kunnet tjene penge på Facebook – hvor de 400 millioner mennesker altså er.

For ifølge en analyse, som webbureauet Dwarf har lavet i samarbejde med Userneeds gider Facebook-brugerne ikke virksomhederne.

– Analysen viser, at Facebook helt overvejende er et privat socialt medie. Brugerne er som udgangspunkt ikke interesserede i virksomheder, når de er på, siger administrerende direktør Peter Grønne fra Dwarf, der blandt andet rådgiver om forretningsoptimering på nettet.

I undersøgelsen er Facebook-brugerne blevet spurgt, om de kan nævne nogle brands eller virksomheder, de er fan af.

Kun 282 personer ud af de 2.545 respondenter kunne nævne blot et enkelt brand.

De, der blev nævnt flest gange, var FitnessWorld, SAS og Aarstiderne – som hver blev nævnt af fem personer eller 0,3 procent af deltagerne.

– Da vi i efteråret tilsvarende lavede en undersøgelse blandt internetbrugere og spurgte, om de kunne pege på en webshop, der var værd at anbefale, fik vi 5.000 anbefalinger – 17 webshops fik mere end 50 uhjulpne anbefalinger. Det siger jo noget om, hvor langt vi er med Facebook – og at den relation, virksomhederne indtil nu har fået til kunderne via Facebook, er meget svag, siger Peter Grønne.

Blandt undersøgelsens resultater generelt kan nævnes, at:

  • Knap hver anden danske Facebook-brugere mener, at erhvervslivet intet har at gøre på Facebook.
  • Ni ud af ti har aldrig sendt en kommentar til en virksomhed.
  • Hver anden siger nej tak til kampagner, annoncer og produktoplysninger fra virksomheder.
  • To ud af tre vil ikke have tilbud eller applikationer fra virksomheder.
  • Ni ud af ti siger, at de aldrig har tilmeldt sig et nyhedsbrev på Facebook.
  • Chefen, virksomheder og politikere er mindst populære som ”venner” på Facebook.
Undersøgelsen kan hentes i sin fulde længde her.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen