Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder famler i blinde på de sociale medier

28BUS20130517-172201-5di.jpg
Et stigende antal danske grossister og importører har gjort sit indtog på de sociale medier, viser en ny undersøgelse fra DI Handel. Foto: Asger Ladefoged

Sociale remedier. Et stigende antal B2B-virksomheder viser flaget på de sociale medier, men det er stadig uklart for de fleste, hvad de laver der. Det kan dog være farligt at lade være, mener DI og en ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det handler om at være på Facebook med sin virksomhed. Og på LinkedIn. Det ved enhver. Det er det, der tales om, og det er det, konkurrenten har gjort. Så man opretter en facebookside og så...

Ja, hvad så? Hvis du er Coca-Cola, er opgaven ligetil, men hvis du er en mellemstor VVS-grossist, er sagen måske en anden. Ikke desto mindre har et stigende antal danske grossister og importører gjort sit indtog på de sociale medier. Fire ud af ti, for at være nøjagtig, og endnu flere overvejer at følge trop. Det viser en undersøgelse fra DI Handel blandt 406 medlemmer.

Undersøgelsen viser dog samtidig, at størstedelen ikke har en strategi for, hvad de skal på de sociale medier, og at over halvdelen ikke har undersøgt, om tilstedeværelsen har en positiv eller negativ effekt.

Socialdst

Men der er ingen grund til at give op, hvis man skal tro DI Handel. For når først virksomhederne får skovlen under de sociale medier, kan det give en stor konkurrencefordel i en branche, som omsætter for omtrent 863 milliarder kroner årligt.

»Handelsvirksomhederne opruster på de sociale medier, men det er endnu i sin vorden. Så i den forstand er der nok mange, der stadig famler i blinde. Men der er også en klar erkendelse af, at det er magtfulde medier, som har en indvirkning på markedet og kunderne, og som reelt kan gøre en forskel i konkurrencen,« siger Lars William Wesch, branchedirektør i DI Handel.

De rigtige 200

For at understrege det åbenlyse, så handler de sociale netværk om relationer mellem personer. Derfor kan det virke mindre oplagt, at netop virksomheder, der har andre virksomheder som kunder, skulle se den store fidus i at hoppe med på bølgen, og derfor har den gruppe måske heller ikke været den første, der betrådte medierne.

Omvendt så handler det ofte i den type virksomheder netop om kommunikation mellem to mennesker – en indkøber i én virksomhed og en sælger i en anden. Og det er netop det, den type virksomheder kan få ud af de sociale medier, mener Jacob Mouritzen, konsulent i kommunikationsbureauet Advice. Dækimportører og stålgrossister skal ikke have en ambition om at få mange likes – det får de formentlig ikke – men derimod om at få de rigtige.

09BUSUSA-SKY-DIVE-FELIX-BAU.jpg

»Det kan være, at der kun er 200 mennesker, der kunne finde på at købe noget af den her virksomhed. Men så handler det om, at det er netop de 200 mennesker, man får over i ens netværk,« siger han.

Han mener desuden, det er en god strategi for netop den type virksomheder at bruge medarbejderes private profiler, når der skal opbygges netværk.

»Kunderne ved godt, hvem de handler med hos de her store grossister. De ringer måske endda direkte til Janne for at få fat i hende. I sidste ende handler det her klart mest om fastholdelse af de kunder, man har i forvejen. At bruge LinkedIn eller Facebook til at give dem lidt ekstra kærlighed og interaktion,« siger Jacob Mouritzen.

Farligt at blive væk

Både fra Jacob Mouritzen og Lars William Wesch er den overordnede anbefaling, at man har et sigte med at være på de sociale medier. At det ikke bare ender som en spøgelsesby eller et intranet for medarbejderne. Og lige så samstemmende lyder det, at det kan være farligt ikke at være til stede.

»Det er tydeligt, at det er ekstremt farligt ikke at være der, hvis ens produkter bliver omtalt negativt. Det er en reel bekymring, fordi det er et kæmpe netværk, hvor få udtalelser kan skabe en kæmpe reaktion på et marked,« siger Lars William Wesch.

Undersøgelsen fra DI Handel viser, at hver tredje virksomhed, der er til stede på de sociale medier, overvåger, hvordan virksomheden og dens produkter omtales. Men Jacob Mouritzen mener, at det punkt i virkeligheden er det mest presserende for virksomhederne, fordi det potentielt kan give millioner i tab, hvis den rette person ytrer utilfredshed på de sociale medier.

Men selv om det kan være nok så vigtigt for virksomhederne at markere sig på de nye platforme, anerkender han dog, at de sociale medier for tiden er en smule overvurderede. Simpelthen fordi, det er »det nye«.

»Ud fra den måde, vi bruger dem på i dag, får de uforholdsmæssig meget opmærksomhed. Så jo, det er en smule opreklameret, men jeg tror det kommer til at finde et leje snart, hvor ingen tænker på dem som hverken en døgnflue eller en mirakelkur,« siger Jacob Mouritzen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere