Del : SMS
Berlingske Business

Værsgo: Leg bare med maden

EU-MCDONALDS/TAXAVOIDANCE-LUXEMBOURG
ARKIVFOTO. Foto:

Ny digital kampagne fra McDonald’s opfordrer gæsterne til at "McHacke" maden og mixe mystiske måltider, og det er noget, der falder i danskernes smag: Allerede dagen efter lanceringen af kampagnefilmen havde den nået et Facebook-reach på 280.000. Bureauerne bag er DDB Copenhagen og OMD.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Lav en ornlig syg monsterhack!

Sådan lyder opfordringen fra burgerkæden McDonald’s i en ny digital kampagne, og tanken bag dén formulering er, at gæsterne skal kombinere produkter fra menuen til noget nyt og anderledes- kaldet et McHack, skriver Markedsføring.dk.

CHINA-YUM! BRANDS/MCDONALDS

Det er første gang, at burgerkæden ligefrem beder sine danske gæster om at lege med maden, men rent faktisk har de altid gjort det, fortæller Mads Friis, der er kommerciel direktør i McDonald’s Danmark:

- Vi ved, at vores gæster i forvejen hver eneste dag mixer menuen og finder på alternative produkter. Der findes masser af ”nye, sammensatte klassikere” derude. Men vi har aldrig søgt dybere ind i det, sat ord på tendensen eller hyldet den kreativitet og kærlighed til maden, den er udtryk for. Dét har vi lyst til at gøre nu. Og så er vi jo vildt nysgerrige efter at se og smage de hacks, gæsterne finder på, siger han.

USA-FOOD/

For at være med skal man hitte på et hack, tage et billede af det, give det et navn og lægge det på Instagram under #McHack. Der kåres løbende ugevindere, som hyldes i små film, hvor de sammen med værten skal bygge og smage deres hack.

Og som en bonus kommer vindernes hack også i McDonald’s app som en voucher, så alle i Danmark kan smage det. Det hele afsluttes med et event, hvor en restaurant for en kort periode omdannes til en McHack restaurant.

Hos reklamebureauet DDB Copenhagen, som sammen med OMD står bag kampagnen, siger kreativ direktør Thomas Fabricius:

- McDonald’s har en historik med at ville afsøge nye områder, og derfor har det været fedt at igen arbejde på en ”første gang”-kampagne med dem. Det er fantastisk at arbejde med en kunde, hvor begge sider presser på for at rykke brand’et fremad.

RB PLUS Saxo-direktør åbner for nyt Riis-sponsorat

Det er da heller ikke bare mad-legen, som er first timer - også eksekveringen er anderledes end det, man typisk ser fra McDonald’s.

- Vi ville med McHack gerne lave noget anderledes til især den yngre del af målgruppen – vores Brand Lovers. Flere andre markeder har også introduceret hacks, men de har i højere grad holdt det hele ret pænt. Vi følte, at denne her kampagne skulle komme lidt væk fra det polerede og være mere skæv og direkte, siger Mads Friis.

Det blev til et koncept, som kombinerer forskellige stilarter og tager inspiration fra mange områder.

- Vi har ladet os inspirere af både animationsfilm og YouTube’re med masser af hårde klip og (for) meget gøgl. Vi håber, at brugerne kan se, at det er med et glimt i øjet og fornemme, at det er en kærlighedserklæring til dem og deres verden, siger Tim Fremmich Andresen, som sammen med Kasper Dohlmann er de kreative kræfter bag konceptet.

US-SHAKE-SHACK-RAISES-PRICES-FOR-UPCOMING-IPO

Og noget tyder på, at McDonald’s har ramt en nerve hos målgruppen.

Allerede dagen efter lanceringen af kampagnefilmen, som du kan se herunder, var den nået ud til 280.000 mennesker (herunder 124.000 organisk) via McDonald’s Facebook-side.

Samtidig viser statistikkerne, at filmen bliver set til ende: Efter en dag havde filmen fået 62.051 views via Facebook - i dag har den over 138.000 - og omkring 1/3 bliver hængende efter 30 sekunder.

Kampagnen løber frem til 15. februar og kan ud over Facebook også følges på kampagnesitet mchack.dk - og på Instagram. 

Se kampagnen her.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere