Del : SMS
Berlingske Business

Værsgo: 10 gode content-tips

gjh

Skal du også i gang med content marketing i 2016? Contentbureauet Marvelous har her samlet egne erfaringer i ti gode tips.

Artiklen fortsætter under annoncen

Marketingdisciplinen content marketing fortsætter sin fremmarch i 2016, skriver Markedsføring.dk.

Og det med god grund, da produktion af indhold – frem for annoncer - rummer særlige muligheder for at bygge tillid, loyalitet og relationer til kunderne.

Og så imødekommer den forbrugernes reklameblindhed og den voksende udbredelse af ad blockers.

Brug af godt content er samtidig vejen til at gøre dit produkt langt mere søgbart. Det er nærmest afgørende for alle virksomheder, der har et produkt til salg.

Omvendt er content marketing også en markant anderledes mekanisme, end annonceindrykninger.

Content marketing er, udover at være en kreativ proces, også en redaktionel øvelse, som samtidig kun giver mening, hvis dit gode indhold ledsages af en tilsvarende redaktionel tilgang til proces og strategi.

julebryg

Det kræver både et nyt mindset og forberedelse i marketingafdelingen.

Hvordan kommer du i gang?

Marvelous har et bud. Vi har samlet vore erfaringer og nedkogt dem til ti gode tips. Brug dem som stof til eftertanke, før du udruller dine content planer i 2016.

De kreative overvejelser

1) Tænk som et medie. Dit tænkesæt skal være som et medie, der løbende udvikler og publicerer stof. Det betyder også, at du skal øve dig i at finde den interessante vinkel og ikke bare rapportere en historie.

2) Løft fokus op over dit produkt. Dit produkt er ikke hovedperson, det er snarere den interessesfære, som produktet er del af. Du er nødt til at tage ejerskab på noget, der har betydning for din målgruppe og sætte dit produkt i relation til det. 

3) Hold redaktionsmøder, som et rigtigt medie gør. Det er her, du afdækker alle de små historier, som lige pludselig bliver store og vedkommende. Det er også her, du med det rigtige forum kan finde de små twists, der får en historie til at lykkes.

4) Jagt indsigter. De kan erhverves ved samtaler eller kvantitativ research. Men det er her, du får de små afgørende nuancer, der kan være afgørende for, om en historie brager igennem. En indsigt er ikke, at der er 500 personer i en målgruppe. Du skal afdække adfærdsmønstre og bevæggrunde.

5) Versionér content til hver platform. Stil, form og især use-case er forskelige fra mail, social media, eget site, osv. Det er altså en dødssynd at publicere din historie på samme måde i et nyhedsbrev, som du gør det på Facebook.

6) Velproduceret tekst og foto skal nok få opmærksomhed, men levende billeder – hvis budgettet rækker – har helt unik gennemslagkraft. Film og lyd kan i fællesskab noget, som tekst ikke kan… nemlig at skabe følelser og emotionel attachment til det, du har på hjertet. Det gør det også lettere for din målgruppe at konsumere dit budskab. Udnyt det.

reklamer

Strategi og proces   

7) Definér din content strategi og din content platform. Hvad er fundamentet – missionstatement eller den røde tråd – i jeres content marketing? Hvad skal du stå for og bringe til verden?  Hvad er din reason-to-speak? Husk det skal hænge sammen med den traditionelle marketing, som I ellers gennemfører. Du skal ikke skabe en silo med dit content, men bygge ovenpå det, du ellers gør.

8) Opstil mål og KPI’er for de overordnede mål med jeres content marketing, men også med hvert content stykke og hver historie.  Hvad skal det content, du lægger ud, opnå? Give reach, trafik til en webshop eller øget tidsforbrug på jeres hjemmeside? Dine content KPI’er skal naturligvis være forankret i din forretning, og skal selvklart igen hænge sammen med din marketingstrategi.

9) Du skal have en publiseringsplan med variationer. Der er brug for stof, som kan dryppes næsten dagligt, content som har fylde og regelmæssigt bidrager med viden og substans, og af og til ét enkelt skud, der – måske som film – har ambitioner om at blive set og husket.

10) Gør brug af content planlægningsværktøjer, så din afdeling, dine bureauer og evt. andre leverandører har et fælles overblik over målsætninger, timing, godkendesprocedure, osv. Transparens fremmer samarbejdet og resultaterne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere