Del : SMS
Berlingske Business

Undgå abonnements­trætheden

morten suhr hansen
ccc

Der var engang, hvor en abonnent var garanti for en sikker indtægt. Det var dengang, hvor hver forbruger kun havde få abonnementer. Sådan er det ikke længere. Derfor oplever mange abonnementsvirksomheder, at frafaldet af abonnenter vokser måned efter måned.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der findes stort set ingen medievirksomheder, der ikke har lanceret en stor abonnementsbuffet, som sælges for under 100 kr. Er man sulten efter film og TV, kan man mættes med Netflix, HBO Nordic, TV2 Play, Viaplay og C More. På musiksiden byder Spotify, Tidal og Apple Music sig til. Danske tjenester som Pling og Flipp konkurrerer med svenske Readly om magasinlæserne. Nyheder kan man modtage via Ekstra Bladets Ekstra, BT Plus, Jyllands-Posten Premium eller et hav af udenlandske tjenester med New York Times og Financial Times i spidsen. Bogorme kan tegne abonnement hos Mofibo eller Ready, hvis de da ikke hellere vil lytte med hos Storytel. Mange timer kan hurtigt gå med at se, læse og lytte.

Men de mange medieabonnementer kommer naturligvis også med en pris, og den har brugerne i stigende grad rettet fokus på. Måske fordi medierne kæmper om pladsen på det månedlige budget med abonnementet på mobiltelefonen, fitnessklubben og grøntsagskasserne. Forbrugerne reagerer ved at vælge abonnementer fra, som ikke giver værdi. Abonnementstrætheden er ved at sætte ind.

10BUSmedia.jpg

Derfor synes det relevant med en tjekliste, som virksomhederne kan sætte flueben ved, når de forsøger at sikre den fastholdelse, som er alle abonnementsforretningers brændstof:

1. Skab sunde vaner

Særligt i de allerførste uger og måneder af abonnementets levetid er det afgørende at hjælpe den nye abonnent godt fra start. Først og fremmest handler det om at skabe sunde vaner. Om at få kunderne til at bruge produktet ofte – gerne dagligt. Mange abonnenter falder hurtigt fra, fordi de ikke kommer i gang med at udnytte abonnementet.

2. Gør det svært at skifte

Det skal være besværligt for abonnenten at skifte til en konkurrent. Det handler absolut ikke om at lancere lange bindingsperioder og besværlige vilkår, men derimod om at låse kunden fast på et funktionelt plan. Hvis abonnenten f.eks. har opbygget egne spillelister i Spotify gennem flere år, er det sværere at skifte til Apple Music.

FRANCE-INTERNET-GOOGLE

3. Tænk i sociale netværk

Lad kunderne opbygge netværk omkring abonnementstjenesten, så et abonnement deles af flere brugere. Det kan være ved at tilbyde hvert enkelt medlem i en familie sin egen profil. Måske er jeg ved at være træt af Netflix, men hvis jeg opsagde mit abonnement, ville jeg helt sikkert ikke blive kåret som »årets far« derhjemme.

4. Gå sammen med andre

Man kan også tænke i »bundling«. I fremtiden vil vi se flere og flere abonnementsvirksomheder gå sammen om at tilbyde slagkraftige kombinationsabonnementer. Telmore Play, som samler 13 forskellige medieabonnementer omkring kundens mobilabonnement, er det bedste eksempel på en løsning, vi kommer til at se flere af.

Den væsentlige pointe er, at forbrugerne faktisk ikke er blevet trætte af abonnementer – selv om det måske kan se sådan ud med den enkelte virksomheds briller. Tilbuddene er bare blevet flere og flere, og konkurrencen større og større. Det er en virkelighed, som abonnementsvirksomhederne må indrette sig efter, når de forsøger at vække interessen for deres produkt.

APPLE-PATENT/

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere