Del : SMS
Berlingske Business

Tysk mediekæmpe køber Business Insider

pix-axelspringer
Den tyske mediekoncern Axel Springer har hovedkvarter i Berlin. Nu køber den op i USA. Foto:

Det fremadstormende amerikanske website Business Insider bliver overtaget af den tyske mediekoncern Axel Springer for over to mia. kr.

Artiklen fortsætter under annoncen


Et ønske om at få bedre fodfæste blandt de digitale medier får nu tyske Axel Springer SE til at gøre det, der er blevet hvisket i krogene om de seneste uger. Tirsdag meddeler den tyske mediekoncern, at den har købt 88 procent af det amerikanske nyhedssite Business Insider.

Den tyske mediekæmpe kommer dog til at betale for sin erhvervelse. Prisen på ejerandelen i det digitale medie er intet mindre end 343 millioner dollar (ca. 2,2 milliarder kroner). Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

AXELSPRINGER-RESULTS/

Business Insider blev etableret i 2007 og formlen er et miks af nyheder om teknologi, kendte personer og erhvervslivet. Hovedvægten ligger på det sidstnævnte, og nyhederne bliver ofte serveret i en kort og lettilgængelig form.

Det har vist sig at være en formel, som der er læsere til på nettet. Ifølge Bloomberg har Business Insiders internetsider samlet set 76 millioner unikke besøgende om måneden. Konceptet er i dag bredt ud til at flere hjemmesider, og det bliver udgivet elektronisk i syv lande. Derudover er der nichesites.

De fleste vestlige, traditionelle medier kæmper i disse år med læsernes ændrede medievaner, hvor læsningen flytter ud på internettet med raketfart. Det er der også i den udfordring, man skal finde Axel Springers motiv til opkøbet.

28AOKdigital.jpg

»Transaktionen er en essentielt del i Axel Springers strategi om at vokse inden for den digitale journalistik i engelsktalende regioner,« lyder det fra Axel Springer ifølge nyhedsbureauet.

Business Insider blev skabt af Kevin P. Ryan, og han overraskede ifølge techsitet Techcrunch en stor del af medieverdenen ved at gøre virksomheden til en profitabel en af salgsen allerede i fjerde kvartal 2010. Herefter er virksomheden vokset og vokset. Den har angiveligt en centralredaktion med over 50 redaktionelt ansatte. Virksomheden bliver i dag ledet af Henry Blodget.

Axel Springer ejede allerede inden dagens melding ni procent af Business Insider. En anden medejer er Amazon-stifteren Jeff Bezos.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere