Del : SMS
Berlingske Business

Tysk firma forudser fremtidens nyheder

Pix_ T-Online
Firmaet Content Fleet, der opdager og tipper medier om, hvad netbrugerne søger efter lige nu, er oprettet med støtte fra blandt andre Deutsche Telekomm. Teleselskabets webportal T-Online har siden øget trafikken fra søgemaskiner med 32 pct. Foto:

Selskabet Content Fleet specialiserer sig i af overvåge Google-søgninger og opdateringer på sociale medier, så netmedier kan skrive historier om emner, som læserne søger efter lige nu.

Artiklen fortsætter under annoncen

Seksten timer før Whitney Houston blev erklæret død, summede nettet allerede med opdateringer og søgninger på sangerinden, fordi hun var involveret i et skænderi på en natklub i Hollywood.

Hos det tyske analysefirma Content Fleet overvåger man fem millioner hjemmesider og kommentarer på Facebook og Twitter. Det var derfor allerede her tydeligt, at Whitney Houston ville komme til at dominere nyhedsbilledet, skriver Bloomberg.

Firmaet har siden maj tilbudt nyhedsmedier og andre virksomheder at levere tip til, hvad folk søger på og taler om på nettet, så de kan lave deres historier ud fra det.

Det har en række tyske medier benyttet sig af. Blandt andet Deutsche Telekomm der også har været med til at finansiere Content Fleet. Teleselskabets portal T-Online er med sine 45 journalister og 25 mio. månedlige brugere en af landets største sider. Siden T-Online begyndte at bruge Content Fleet er trafikken fra søgemaskiner steget 32 procent på udvalgte emner.

Trafikken er vital for onlinemedierne, der kæmper for at skaffe indtjening på nettet. En præcis viden om hvad folk interesserer sig for lige nu kan derfor optimere antallet af brugere nu og her og i sidste ende skaffe flere indtægter fra bannerannoncer.

Content Fleet forsøger nu at udvide forretningen ved at åbne et kontor i USA.

"Vi kommer ikke til at betyde døden for journalistikken. Vores plan er blot at oprette en database for det, folk er interesserede i og således give redaktørerne mulighed for at nå så langt ud til så mange læsere som muligt," siger Content Fleets stifter Mattias Protzmann til Bloomberg.

Udover T-Online brugere gør også store tyske medier som RTL Group og Bild brug af Content Fleet. Sportsmediet Sportal.com har oplevet en stigning i trafikken på 14 pct., siden man begyndte af bruge softwaren. Det har blandet andet hjulpet med at optimere dækningen af bestemte sportshold, som man kunne se, læserne interesserede sig for.

Dog er folkene bag Sportal bekymrede for, at fordelene ved Content Fleet forsvinder, når andre også begynder af bruge servicen. Content Fleet insisterer dog på, at listerne for, hvad brugerne efterspørger er tilpasset efter de enkelte mediers målgruppe og derfor er forskellige, selvom om de dækker de samme emner.

Content Fleet har 80 medarbejdere herunder 50 journalister, der skriver historier for kunder, der helt har valgt at outsource nyhedsjournalistikken.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere