Del : SMS
Berlingske Business

TV 2s reklame-nedtur fortsætter

pix-TV2
Foto:

Overgangen til betalingskanal – og svigtende egenproduktioner – har kostet TV 2 dyrebare seerandele på det kommercielle TV-marked. Nye koncepter skal vende udviklingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Seerflugten fra TV 2, som begyndte ved årets indgang, fortsætter tilsyneladende med uformindsket styrke hos det kommercielle, danske TV-markeds absolut største spiller.

Rutsjeturen i seerandele fremgår bl.a. af en opgørelse foretaget af mediebureaugruppen Aegis Media. Faldet er ifølge denne på 3,7 procent blandt seere mellem 15 og 50 år. Blandt unge (15-30 år) er TV 2s fald endnu større, nemlig på fem procent.

"Det er alarmerende, og TV 2 er i kæmpeproblemer her ved indgangen til prisforhandlingerne om næste års TV-reklameblokke,« vurderer Mikael Ostenfeld, som er TV-direktør hos Aegis Media og følger det danske TV-marked tæt.

Det største fald i seerandele sker på TV 2s hovedkanal, mens nichekanalerne Zulu, Charlie og News klarer sig noget bedre. Selv om den faldende seerandel måske kan virke harmløs, så er det et af de tal, som har stor betydning for mediebureauer og annoncører, når de planlægger deres media-spend og vurderer kanalens evne til at ramme annoncørernes målgrupper.

Falder dækningen, skal et reklamespot vises flere gange for at ramme den ønskede målgruppe. Faldet er altså en trussel mod TV 2s reklameomsætning. TV 2 fortalte i sidste uge til MediaWatch, at stationens reklameindtægter er faldet mere end forventet i sommerhalvåret og ligger 10-12 procent under sidste år.

PR-Brancheanalyse2012


Med til regnestykket hører dog også, at TV 2 efter at være blevet en betalingskanal kan se frem til nye indtægter i størrelsesordenen 175–200 mio. kroner, så seersivningen er næppe en økonomisk katastrofe for TV 2. 

Ved overgangen til betalingskanal skulle 350.000 danske husstande tage stilling til, om de fortsat ville modtage – og dermed betale for – TV 2. Det skabte et hul, som TV 2-seere siden er sevet ud af, og kanalen har endnu ikke formået at lappe det.

"Faldet kan dog ikke længere forklares med overgangen til betalingskanal. Nu er det lige så meget et udtryk for, at TV 2 ikke har formået at skabe nye programkoncepter, der fanger seerne, ligesom den øgede konkurrence fra DR spiller ind," siger Mikael Ostenfeld


 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere