Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Trykte aviser bløder videre: Hver tredje læser forsvundet

d
De landsdækkende trykte aviser har mistet hver tredje læser siden 2010. Foto:

Selv om læserne fra de trykte aviser og dagblade forsvinder, lukker de færreste dagblade.

De landsdækkende trykte aviser har mistet hver tredje læser siden 2010. Det viser tal, som Danmarks Statistik har lagt frem fredag. 800.000 læsere har droppet blækket på hverdagsudgaver af de trykte aviser, viser tallene.

Det voldsomme fald i læsere betyder dog ikke, at dagbladene lukker på stribe. I samme periode som en tredjedel af læserne er forsvundet, er kun tre af 46 dagblade lukket.

27BUSPix3-Julia-Sofia-12542.jpg

»At antallet af dagblade ikke er faldet mere kan skyldes, at faldet i de trykte avisers læsertal opvejes af en stigning i læsningen af de digitale udgaver af aviserne«, skriver Danmarks Statistik.

Den digitale udgave af aviserne og dagblade tæller ikke med i opgørelsen.

Danmarks Statistik henviser til, at statistikken for it-anvendelse i befolkningen viser, at 84 procent af alle over 16 år anvender nettet til at læse nyheder.

Blandt magasinerne er der også registreret et fald, men det er ikke i samme andel som blandt de trykte aviser. Særligt tre emner sidder tungt på magasinmarkedet.

Livsstilsmagasiner om mode, bolig, mad, sundhed og familier sidder på 72 procent af markedet.

27BUSPix2-Julia-Sofia-12540.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen