Del : SMS
Berlingske Business

Topklubber skovler penge ind på trøje-reklamer

FBL-ESP-LIGA-BARCELONA-REAL MADRID
Foto:

Trøjesponsoraterne på maven af spillerne i Europas fem største fodboldligaer runder i år for første gang nogensinde 500 millioner euro - endda med flere længder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter i hele klubbens historie at have strittet imod med klubtraditioner som argument, så måtte selv mægtige FC Barcelona bøje sig i 2010.

Efter en overgang med FNs børneprogram Unicef på maven af Messi, Xavi og Villa måtte også den catalanske gigant indse, at trøjesponsorater er en endda meget god forretning. I dag står Qatar Foundation på de blå- og rødstribede spillere.

Der er ingen krisetegn for trøjesponsorater i de fem største fodboldligaer. I år runder den samlede værdi af trøjesponsorater i de bedste ligaer i England, Italien, Tyskland, Spanien og Holland for første gang 500 mio. euro (3.750 mio. kroner).

fodboldvm2010

Den kravler endda pænt over milepælen med en samlet værdi på 3,9 mia. kroner i år, skriver Jyllands-Posten.

Det er undersøgelsen "European Football Jersey Report 2012/13", der leverer tallene, som tyske Sport Markt og britiske Repucom står bag.

"Den generelle sundhedstilstand omkring sponsorering af spillertrøjer er meget opmuntrende for fodbolden. Og det gælder på tværs af Europa. I denne sæson har vi oplevet rekordbeløb i England, Italien, Tyskland og Spanien. Det er ret så bemærkelsesværdigt, når man tager de økonomiske vilkår i det meste af Europa i betragtning," siger Andrew Walsh, direktør i Sport Markt til Jyllands-Posten.

pix-Wayne Rooney-biz

Særligt i England er den globale interesse nu så stor, at virksomheder kaster sig over de dyre sponsorater, for at nå forbrugere i Asien. Ligaens gennemslagskraft i Asien fik eksempelvis banken Standard Chartered til at overtage trøjesponsoratet i Liverpool efter 19 år med Carlsberg på de røde trøjer. Det koster banken 188 mio. kroner om året.

"Der er ingen tvivl om, at den engelske ligas globale udbredelse gennem TV er den helt drivende kraft i den udvikling. Selv firmaer, der ikke har Storbritannien som sit primære marked, har valgt at få deres firmanavne på spillertrøjerne i Premier League. Det sker for at få eksponering i lande over det meste af verden," siger Andrew Walsh til Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere