Del : SMS
Berlingske Business

To mænd i magtkamp om amerikansk medieimperium

18BUSbagsiden-fredag.jpg
Den viljestærke og magtfulde Rupert Murdoch (tv.) og den forsigtige Jeffrey Bewkes dyster om Time Warner. Foto: Rick Wilking

Kampen om Time Warners fremtid står mellem den initiativrige og dristige Murdoch og den mere forsigte, men succesfulde, Jeffrey Bewkes.

Artiklen fortsætter under annoncen

Slaget om Time Warner begyndte for mere end en måned siden. Murdoch sendte sin løjtnant – topchef i 21st Century Fox – Chase Carey ind i Time Warners Manhattan-hovedkvarter. Her indtog han en frokost med Time Warner-topchef Jeffrey Bewkes. Det var under dette frokostmøde, der ifølge Wall Street Journal fandt sted 9. juni, at Carey smed, hvad der kan betegnes som en af de største mediebomber i årevis.

18BUSTIME-WARNERFOX.jpg

21st Century Fox ville købe det 111 år gamle og hæderkronede film- og TV-selskab Time Warner, lød det fra Carey. Ifølge Financial Times’ kilde fik det Bewkes til abrupt at rejse sig fra bordet og forlade Carey.

Herefter præsenterede Bewkes købstilbuddet for bestyrelsen i Warner Time, som brugte mere end tre uger til at gennemgå det. Først 3. juli forkastede bestyrelsen ifølge Financial Times tilbuddet, inden det onsdag 16. juli kom frem i offentligheden.

SUNVALLEY-CONFERENCE/

Der er gode forretningsmæssige grunde til, at 21st Century Fox byder på Time Warner, men købsforsøget bliver i rigt omfang også udlagt som den aldrende mediemagnat 83-årige Rupert Murdochs forsøg på at ryste medieverdenens største aflytningsskandale af sig, hvor hans britiske avis News of The World måtte lukkes efter handlinger, som Murdoch måtte undskylde.

TIMWARNER/RESULTS

En fodboldspiller er ikke bedre end sin sidste kamp, og det kan heller ikke afvises, at Murdoch vil have en interesse i en lykkelig slutning på sin usædvanlige karriere, hvor han efter at have arvet en stribe aviser i Australien fra sin far har overrasket med store og succesfulde opkøb og etableringer af virksomheder i Storbritannien og USA.

Men kritikere peger på, at Murdoch har mistet magien, idet hans seneste succesfulde etablering af en virksomhed fandt sted tilbage i 1996, da han opfandt nyhedskanalen Fox News, der med sin politiske tilgang til nyhederne får håret til at rejse sig på de mest venstresnoede i den amerikanske filmindustri. Noget andet ved Murdoch, som giver anledning til bekymring, er hans børns placering i medieimperiet. En kritiker fra Time Warner-lejren sætter spørgsmålstegn ved deres evner til at lede et samlet medieimperium med en markedsværdi på 150 milliarder dollar.

TIME WARNER

Lederrollen kan meget vel tilfalde sønnen James Murdoch, der ikke tidligere har været ansvarlig for en mediekoncern af den størrelse, men han vil sandsynligvis kunne komme til det, da Rupert Murdoch råder over en så stor del af bestemmende aktier, at han kan gennemtrumfe sin vilje.

Fremtiden for Warner Timer synes langt mere forudsigelig, hvis Murdoch-familien afvises, og Bewkes fortsætter ved roret. Den 62-årige Stanford-uddannede har siden 1986 arbejdet sig op gennem Time Warner-systemet.

Her har han holdt sig fra store risikable opkøb og har strømlinet forretningen. Bewkes anseelse hos aktionærerne er kun vokset ved, at aktiekursen er vokset med over 135 procent, siden Bewkes blev topchef i virksomheden i 2008.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere