Del : SMS
Berlingske Business

Små virksomheder taber digitalt

13BUSdigitalt2.jpg
Danskernes medieforbrug er mere fragmenteret end nogensinde. Og det giver rigtig mange muligheder for små og store virksomheder, siger Stefan Kercza. Foto: Malte Kristiansen

Små og mellemstore danske virksomheder tøver med digital og mobil markedsføring, viser ny undersøgelse. »Et stort potentiale går tabt,« vurderer adm. direktør Stefan Kercza fra medieselskabet Eniro, der står bag undersøgelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Små og mellemstore virksomheder er i vid udstrækning rygraden i dansk erhvervsliv, men når det kommer til markedsføring, så halter de efter deres større konkurrenter. I hvert fald på det digitale område.

Det viser en undersøgelse foretaget blandt ledere og topledere i små og mellemstore private virksomheder.

Heraf fremgår det, at størstedelen af de mindre virksomheders marketinginvesteringer bliver brugt på relationer, tilstedeværelse på messer og events, hvorimod der er langt mellem digitale investeringer i eksempelvis søgeordsannoncering (Google Adwords) og sociale medier.

Helt grelt ser det ud, når man ser på en af de hurtigvoksende markedsføringskanaler i øjeblikket, mobilen. Stort set ingen af de adspurgte virksomheder i undersøgelsen har således arbejdet med annoncering og markedsføring på mobilplatformen, og færre end hver tiende har planer om at gøre det de kommende år.

Masser af potentiale

Det er en smule paradoksalt, at de små og mellemstore virksomheder tøver på det digitale område, da det netop er her, de har store muligheder for at bide skeer med de store. Derfor er jeg sikker på, at der ligger et stort, uudnyttet potentiale, siger Stefan Kercza, adm. direktør i Eniro Danmark, som er en af Danmarks største medievirksomheder og står bag undersøgelsen.

Han henviser til, at de digitale marketingkanaler har den helt klare fordel, at den kommercielle kommunikation kan målrettes, segmenteres, og ikke mindst eksekveres, til en lavere pris end via mere traditionelle marketingkanaler.

Men det er naturligvis et must, at den integreres med de øvrige indsatser, man allerede har gang i. Det kan f.eks. være mobilannoncering med henvisning til trykte annoncer eller markedsføring af events og messer på egne digitale og sociale medier, siger Stefan Kercza.

København og Østjylland fører

Undersøgelsen viser også, at der er relativt store regionale forskelle i, hvilke former for markedsføring virksomhederne benytter sig af. Måske ikke overraskende er det virksomheder i og omkring København og i Østjylland, der fører an med de nyere former for markedsføring som f.eks. sociale medier, Google AdWords og SEO.

Der er også store branchemæssige forskelle i, hvilke former for markedsføring virksomhederne benytter sig af. F.eks. benytter 56 procent af virksomhederne inden for kultur og forlystelser sig af tilstedeværelse på sociale medier mod kun otte procent i byggeri- og håndværksbranchen.

Stefan Kercza mener langtfra, at de små og mellemstore virksomheder har tabt det digitale marketingslag endnu, da der findes mange eksempler på dygtige mindre virksomheder, som formår at tage kampen op mod de store.

De mindre virksomheder besidder et enormt potentiale. Ofte er de drevet af en helt unik idé, et særligt godt produkt og ikke mindst et serviceniveau, der i de fleste tilfælde er langt bedre end det, man kan opleve hos de større konkurrenter, siger han.

Kampen om markedsandele

Så hvis de små virksomheder er så dygtige på kerneforretningen, hvad skal de så gøre for at styrke forretningen yderligere og tage markedsandele fra de store?

Det er her digital markedsføring, og måden man generelt kommunikerer med sine kunder på, kan være en stor del af løsningen. Her er der nemlig et uforløst potentiale, som er realiserbart, uden man behøver afsætte enorme ressourcer. Ikke mindst, fordi hele disciplinen har udviklet sig markant i løbet af blot de seneste fem år, siger han. Han henviser til, at antallet af medier og markedsføringskanaler er eksploderet i takt med, at verden er blevet mere digital og social – og danskernes medieforbrug er mere fragmenteret end nogensinde. Det gør virkeligheden mere kompleks for små og mellemstore virksomheder.

Den nye, digitale virkelighed byder på rigtigt mange muligheder for mindre virksomheder. Og uanset hvad er det en virkelighed, de er nødt til at forholde sig til for at få succes, slutter Stefan Kercza.

Eniros analyse er baseret på 606 webinterview indsamlet via Userneeds lederpanel i perioden den 26. marts til 17. april 2013. Analysen er indsamlet med henblik på at opnå en repræsentativ fordeling på landsdel og branche.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere