Del : SMS
Berlingske Business

Se Coca-Colas fede reklamer gennem 50 år

COCACOLA-EARNINGS/
Foto:

I 1967 vandt Coca-Cola sin første løve ved verdens største reklamefestival – Cannes Lions. Til sommer hædrer festivalen læskedrik-giganten med prisen ”Creative Marketeer of the Year Award”. Se nogle af Coca-Colas reklamefilm gennem 50 år her.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når cremen af verdens kreative hjerner til sommer samles i den sydfranske badeby Cannes for at deltage i pris-festivalen Cannes Lions, får den amerikanske læskedrik-gigant Coca-Cola en særlig hæderspris.

Festivalen, som i dag formelt hedder Cannes Lions International Festival of Creativity, fylder i år 60, og der lægges allerede nu op til et brag af en fest med stribevis af særlige jubilæums-indslag.

Et af disse er overrækkelsen af prisen ”Creative Marketeer of the Year Award” – som i øvrigt tidligere har heddet ”Advertiser of the Year” – til Coca-Cola.

Philip Thomas, der er topchef for Cannes Lions-organisationen, siger:

- Coca-Colas vedholdende jagt på kreativ fornyelse i marketing på alle platforme og over hele verden har vundet hæder i Cannes gennem mange år. Især bemærkes den perfekte og konsistente balance mellem Coca-Colas globale brand management – og den frihed koncernen giver sine lokale teams, både til at tilpasse og skabe nyt til deres egne markeder.

De første løver landede hos Coca-Cola tilbage i 1967, hvor en amerikansk McCann-spot, ”Involvement” vandt prisen ”First Prize Television”, og en italiensk film, ”Cappy” vandt ”Second Prize Cinema”.

Siden da har Coca-Cola nærmest skovlet løver ind – langt over 100 er det blevet til – og i sommer kunne Atlanta så glæde sig over det bedste Cannes-år nogensinde med hele 30 løver til Coca-Cola. Herunder en Grand Prix i Outdoor for ”Coke Hands” fra Ogilvy Shanghai.

Joe Tripodi, der er Executive Vice President og Chief Marketing & Commercial Officer hos Coca-Cola, og selv ventes at gå på scenen i Cannes til sommer og modtage prisen, siger:

- Kreativitet ligger, har altid ligget, og vil altid ligge dybt i hjertet på vores brands. Kreativitet er brændstoffet, der driver vores forretning, sammen med forbrugere, kunder, fans, bureauer og samarbejdspartnere over hele verden. Vi er beærede over denne anerkendelse og taknemmelig over for vores bureauer og partnere, som hele tiden inspirerer og dygtiggør os.

Interesseret i Coca-Colas reklame-historie? Så kan du finde mere her – i hvert fald frem til cirka 2000.

Her kan du se et udpluk af Coca-Colas reklamefilm gennem årene.

1950’erne





1960'erne



1970'erne



1980'erne




1990'erne



2007



2010



2011


2012



2012





Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere