Del : SMS
Berlingske Business

Salg baner vejen for stærk regional mediespiller i Syddanmark

JyskeVestkysten
JyskeVestkysten trykkes på Berlingskes avistrykkeri i Vonsild ved Kolding. Foto:

Syddanmark får nu én samlet stor og stærk regional medievirksomhed med dagblad, ugeaviser, radio og digitale aktiviteter, ejet 100 pct. af Den Sydvestjyske Venstrepresse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Berlingske Media trækker sig ud af alle avisudgivelser i området og har indgået en handel til 90 millioner kr. med Den Sydvestjyske Venstrepresse. Handlen indebærer, at Berlingske Media afhænder sine 50 procent aktier i Syddanske Medier og ugeavisen Vesterhavsposten samt 100 procent ejerskabet af Aabenraa Ugeavis, Sønderborg Ugeavis, Haderslev Ugeavis, Bovbladet og Kolding Ugeavis. Overtagelsesdagen er fastsat til den 15. september.

Som et led i handlen fortsætter Berlingske Media og Den Sydvestjyske Venstrepresse et tæt samarbejde bl.a. omkring redaktionelt indhold, bladsalg, tryk og udvikling af e-commerce forretningen Sweetdeal.

Forhandlingerne om konsolideringen af det syddanske mediemarked blev indledt før sommerferien, og første fase af drøftelserne er nu afsluttet. Parterne er enige om at fortsætte forhandlingerne om fremtiden for Jysk Avistryk i Vonsild, hvor bl.a. JyskeVestkysten bliver trykt, og det samme gælder for prepress-aktiviteterne samme sted. Disse aktiviteter er i dag ejet 100 procent af Berlingske Media.

Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, har siden 2007 siddet i Syddanske Mediers bestyrelse og takker nu af sammen med koncernens øvrige tre bestyrelsesmedlemmer, som er bestyrelsesformand Charlotte Sahl-Madsen, Erling Aaskov og Peter Parbo.

“Jeg ønsker Den Sydvestjyske Venstrepresse al mulig succes med at udnytte de spændende markedsmuligheder, som erhvervelsen af vores ugeaviser i området giver til den samlede position for virksomheden, ligesom jeg glæder mig over, at vi fortsat kommer til at have et meget tæt samarbejde på en række områder med det nye Syddanske Medier. Jeg tror, den konsolidering på tværs af udgivelser og distributionsplatforme, som kan gennemføres nu, kan få en afgørende positiv betydning for Syddanske Mediers fremtid,” siger koncernchef Lisbeth Knudsen.

Bestyrelsesformand for Den Sydvestjyske Venstrepresse, advokat Arne Andersen, siger:

"Det er en stor dag for Den sydvestjydske Venstrepresse (DSVP). Igennem flere år har det været et ønske, at vi kom til at eje Syddanske Medier 100 procent og ugeaviserne på østkysten. Dermed bliver det muligt at skabe en sammenhængende mediekoncern, som dækker hele området på print, radio og online. DSVP har i over 20 år haft fælles ejerskab af Syddanske Medier med Berlingske Media og vi vil gerne takke for dette samarbejde. Nu fortsætter samarbejdet på en række konkrete områder, og det ser vi frem til. Samtidig vil vi gerne byde de nye medarbejdere velkomne, som kommer til ved købet af ugeaviserne på østkysten".

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere