Del : SMS
Berlingske Business

Sådan betaler du med dit »like«

29BUSopeladam.jpg
Billedcollage af nogle af de mange Instagram-billeder, som Opel Danmark har fået ind på hashtagget #ADAMogmig. Blandt andre har DR-værten Emil Thorup taget en tur i den lille bybil (nederst i midten).

En ny markedsføringstaktik har indtaget Danmark. Folk kan få gratis ydelser og produkter, hvis de giver lidt af sig selv på sociale medier. Det kaldes »social kapital« og kan konkurrere med kolde kontanter.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Kom indenfor!«

Kasper Klit slår armene ud i en velkomstgestus, da Berlingskes udsendte tager plads i den nye bybil fra Opel, der er døbt »Adam«. Hen over sommermånederne kører Kasper Klit og en håndfuld andre chauffører rundt i København og Aarhus for at promovere bilen for Opel Danmark, og indtil videre går det godt, synes han.

18busårstider.jpg

»Jeg kører seks timer om dagen og har i gennemsnit 11-12 passagerer i løbet af en vagt. Man kunne godt nå flere, men der skal også være tid til at hygge om gæsterne med en vitaminvand, og så tager det tid at tage billederne,« siger han.

Billederne, som Kasper Klit henviser til, er de såkaldte selfies, som er valutaen for at få en køretur på Opels regning. Det har fået danskerne til telefonkameraet, og i skrivende stund har hashtagget #ADAMogmig 247 selfie-opslag på Instagram.

17BUSKino-teglgaard.jpg

Kampagnens umiddelbare succes på landevejene er selvfølgelig noget, der vækker glæde hos Opel Danmark, som håber på, at »Adams« gæster har bilen og oplevelser fra turen i frisk erindring, når de skal til at købe ny bil.

»I første omgang er målet at give folk en god oplevelse. Få dem ud at mærke bilen, og hvordan den kører, og få dem til at se dens indretning, altså gøre Opel Adam til et »kendt ansigt« på vejene. På længere sigt håber vi selvfølgelig, at indtrykkene fra turen har været så gode, at de har sat sig fast i baghovedet, så Opel Adam er med i overvejelser, når de skal købe ny bil,« siger Opel Danmarks marketingchef Nikolaj Ledet.

Ud over Opels initiativ findes der utallige danske og internationale eksempler på virksomheder, der veksler kundernes check in på Facebook eller billede på Instagram til et konkret produkt eller ydelse.

En anden valuta end penge

»Vi begynder at se nogle tendenser i folks betalingsvillighed i forskellige typer valuta, ikke bare penge. For eksempel er social deling af billeder blevet en acceptabel måde at betale for et produkt. I fremtiden behøver det ikke at være penge, der er den gængse måde at betale for produkter og service på,« forklarer en af Danmarks førende eksperter inden for transaktionsøkonomi på sociale medier, Anders Ibsen.

Han tilføjer, at potentialet i den sociale kapital faktisk er så stort, som virksomhederne vil drive det til.

25BUSDigitalisRobot.jpg

»Der bør komme nogle statslige reguleringer på et tidspunkt, fordi man bliver nødt til at have kontrol med, hvordan folk betaler for ting. Er ydelsen momsbelagt, når man betaler med et selfie? Der kan være mange små juridiske spidsfindigheder i at forskyde valutaen til noget andet, og det er i virkeligheden det, der er grænsen for, hvor langt den sociale kapital kan tages,« siger han.

Kasper Klit sætter »Adam« i gear og triller ned ad villavejen. Ud af højttalerne strømmer »Touren« på P3, og loftet er prydet med et målflags sorte og hvide tern. Kasper Klit kigger op.

»Ja, fartstriberne ville jeg nok ikke have valgt selv, men de giver fin anledning til at fortælle folk om, hvordan bilens interiør kan skræddersys til ens egne behov,« siger han.

Sælgerrollen er mere behagelig, når folk selv har valgt at bestille en tur i det produkt, man markedsfører, medgiver Kasper Klit.

»Personligt bryder jeg mig ikke om at være alt for pågående, så derfor passer dette koncept mig godt. Vi giver kunderne noget, uden at forlange noget af dem, og det giver en helt anden velvilje og tillid, modsat for eksempel telefonsælgere, som kræver, at folk støtter Red Barnet, fra de tager telefonen. Jeg tror, at den form for direkte salg skader virksomhedens brand mere, end det gavner,« siger han.

Og netop brandingeffekten ved at bruge almindelige danskeres sociale kapital er noget, PR-strategen Nicolai Rossen fra Rossen.communication kan tale med om.

»Ved at gøre brug af danskernes sociale valuta gennem tilbud og konkurrencer på de sociale medier kan virksomhederne positionere sig bedre på markedet og shine brandet op med et frisk og personligt touch. I det konkrete tilfælde med Opel handler det også om at komme ud til den rigtige målgruppe og gøre deres mærke appetitligt på en sjov og vedkommende måde,« siger han.

Tilbage i »Adam« er turen ved at nå til vejs ende. Bag rattet prøver Kasper Klit at sætte nogle ord på, hvordan folk har reageret på kampagnen, og det viser sig tydeligt, at selv om folk er villige til at indløse deres sociale kapital, forstår folk stadig ikke helt, at det faktisk er en gangbar valuta.

»Folk har haft svært ved at forstå, at det faktisk kan betale sig for Opel at køre dem gratis rundt. Alle tror, at man skal betale med klingende mønt for at få noget her i verden, så folk tænker ikke på, hvad det kan betyde for Opels brand på den længere bane at give dem en god oplevelse,« siger han.

Han har både oplevet forældre, som pludselig kunne slippe for at køre afkommet til fodbold, men også andre inden for den tiltænkte målgruppe, som har virket oprigtigt nysgerrige efter at finde ud af mere om bilen.

»Men jeg tror ikke, der er nogen, som styrter ned til en Opel-forhandler og smider pengene på disken, efter at de har været ude at køre med os, men det er helt sikkert med til at skabe et positivt billede af Opel,« siger han, inden han vinker farvel.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere