Del : SMS
Berlingske Business

Så vild er økonomien i en James Bond-film

bond
Den seneste Bond-film med Daniel Craig i hovedrollen er på vej til at blive den bedst indtjenende nogensinde. Men hvis produktionsomkostningerne er en måleståk, bliver den nye »Spectre« endnu vildere.

Den kommende Bond-film har store sko at fylde ud, hvis tidligere tiders succes skal gentage sig. Hvis produktionsomkostningerne er en gyldig indikator, er der lagt op til den største guldregn nogensinde. Filmen er nemlig den dyreste nogensinde produceret i verden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den 30. oktober indtager James Bond atter de danske biografer med Daniel Craig i hovedrollen som superspionen over dem alle. Danske Biografer forventer, at filmen bliver en kæmpesucces, men der skal meget til, hvis »Spectre« skal holde kadencen. Business.dk har kastet et blik på økonomien i Bond-filmene.

Den bedste investering i en Bond-film til dato er også den ældste. I de 52 år, der er gået, siden publikum første gang blev introduceret til »Bond, James Bond«, har »Dr. No« indbragt 463,91 millioner amerikanske dollar, svarende til godt tre milliarder kroner. Og det er vel at mærke kun i biograferne, der er det eneste sammenlignelige tal, når man skal se på de mange Bond-film.

Budgettet til filmen var meget begrænset, så det svarer til et afkast på astronomiske 5.857 procent.

»Forventningen er, at det bliver årets største biografsucces. Vi forventer at den vil blive set af 800.000 danskere,« siger Kim Pedersen, formand for Danske Biografer.

Ser man udelukkende på biografindtægterne er den seneste film, »Skyfall« med Daniel Craig i hovedrollen, den mest indbringende. Den har indtil videre kradset 1152,71 millioner dollar ind. Det er over 7,5 milliarder kroner.

I alt har de 25 James Bond-film indtil videre solgt biografbilletter for 14,67 milliarder dollar. Det svarer til 96,11 milliarder kroner. Dertil kommer indtægter fra merchandise, product placement, VHS-, DVD- og streamingindtægter og meget mere, men det er stort set umuligt at få pålidelige tal på. Vi koncentrerer os derfor om biografindtægterne i denne omgang.

Vi har i øvrigt medregnet samtlige Bond-film, det vil sige også »Never say never again«, som ikke er produceret af EON og Metro-Goldwyn-Mayer Studios.

Du kan gå på opdagelse i de mange Bond-films budgetter, indtjening og afkast herunder

Produktionsbudgettet til »Spectre« blev lækket i forbindelse med hackingskandalen hos Sony, og her kom det frem, at filmen koster hele 350 millioner dollar. Det gør den til den dyreste film nogensinde produceret.

Hvis den skal have samme afkastgrad som gennemsnittet af Bond-film med Daniel Craig i hovedrollen, skal den således tjene hele 1,5 milliard dollar ind i biograferne.

Hvis den med tiden vil indbringe lige så mange biografindtægter som »Dr. No«, vil den indbringe i alt 20,8 milliarder dollar. Det sker dog næppe.

Her er Daniel Craigs seneste Bond-film, »Skyfall« fra 2012, i øvrigt med 1.152 millioner dollar den mest indtjenende Bond-film nogensinde, efterfulgt af »Thunderball« (dansk titel: »Agent 007 i ilden«) fra 1965 med 1.068 millioner dollar.

Hvor stor en succes »Skyfall« var, opdager man dog først, når man tager alderen i betragtning. Ser man på filmenes indtjening i forhold til deres alder, slår den alt og alle med flere længder.

Se herunder.

Seks forskellige skuespillere har spillet rollen som James Bond siden 1963. I kronologisk rækkefølge: Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan og Daniel Craig.

Ser man på det største afkast på filmene per skuespiller er det ikke overraskende de ældste, der ligger i toppen. Således kommer den kritiserede George Lazenby således ind på en flot andenplads, efter Sean Connery på listen herunder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere