Del : SMS
Berlingske Business

Så meget tjener Wordfeud-skaberen

Kvinderne har kastet sig over computerspil
Selvom under 10 procent af brugerne betaler for at købe Wordfeud-spillet, så tjener skaberen store penge på spillet. Foto:

Selvom under 10 procent af brugerne betaler for at købe Wordfeud, så tjener skaberen store penge på spillet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det Scrabble-lignende Wordfeud-spil til smartphones har udviklet sig til en kæmpemæssig økonomisk succes for skaberen, 28-årige Håkon Bertheussen fra Norge.

Norske Dagens Næringsliv har regnet på, hvor mange penge Bertheussen tjener på spillet - og det er ikke så lidt. Især reklamedelen har udviklet sig til en regulær guldmine for nordmanden, som dagligt tjener 100.000 norske kr. på reklamevisninger - godt 36,5 millioner kr. om året.

Groft sagt har Bertheussen to primære indtægtskilder fra spillet, som i alt 15 millioner mobilbrugere har downloadet.

Den ene kommer fra de brugere, som vælger at betale for app'en for at slippe for reklamer. På det danske marked koster app'en 18 kroner. I gennemsnit vælger under 10 procent denne løsning, og de udgør dermed en engangsindtægt for Bertheussen.

Derimod vælger over 90 procent af brugerne at se reklamerne, som dukker op, hver gang en bruger danner et ord på spillepladen. Det bliver til ganske mange visninger i løbet af et spil Wordfeud. Og med en afregningspris på 2,70 kr. pr. tusinde visninger, så skal der også en del ord til for at generere den gigantiske indtjening.

På daglig basis bruger fire millioner mennesker spillet og de får vist 35 millioner annoncer.

- Wordfeud vokser fortsat, men det som er genialt ved at have en app med reklamer er, at den fortsætter med at tjene penge, når den bruges, selvom der ikke er mange nye downloads, siger Bertheussen til Dagens Næringsliv.

Bertheussen selv ønsker ikke længere at kommentere indtægterne fra spillet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere