Del : SMS
Berlingske Business

Så blev reklameskatten vedtaget

reklamer_business
Foto:

Et flertal bestående af regeringen og Enhedslisten har i dag vedtaget skatten på reklameaviser. ”Ufatteligt dumt,” lyder det fra DRRB’s direktør.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den meget omtalte reklameskat, der indfører afgifter på reklameaviser, er i dag blevet vedtaget af politikerne på Christiansborg. Det skriver Markedsføring.dk

- Der er ikke så meget at andet at sige, end det er ufatteligt dumt, siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i brancheforeningen DRRB og fortsætter: ”Det kommer bl.a. til at koste danske arbejdspladser, og forbrugerne skal fremover betale mere for deres dagligvarer”.

Hun mener, at Folketinget som et minimum burde have indført en revisionsklausul, så der om et år kunne gribes ind, når det viser sig, hvor meget loven egentlig ødelægger for dansk erhvervsliv. DRRB finder det desuden tankevækkende, at der ingen steder i loven står, at afgiften er direkte målrettet reklameaviser.

Samtidig stiller DRRB spørgsmålstegn ved, om det på nogen måde er en miljøafgift.

- Kald nu en spade for en spade, for med de sidste reguleringer af loven, er der jo helt klart tale om en afgift på tilbudsaviser, hvilket må siges at virke konkurrenceforvridende. At miljømærkningen ikke er på plads fortæller mig yderligere, at det handler om at få penge i kassen, og ikke om at tænke på miljøet, siger Tine Aurvig-Huggenberger.

DRRB har bekæmpet indførelsen af reklameskatten indædt, siden den blev bragt på bane i forbindelse med finanslovsforhandlingerne i fjor, men det er altså ikke lykkedes brancheforeningen at råbe politikerne op.

Et flertal bestående af regeringen og Enhedslisten har således stemt loven igennem i dag, og den skal inddrive cirka 400 millioner kroner på næste års finanslov. Pengene er øremærkede en såkaldt "grøn check", der skal gives til personer med lave indkomster, og ifølge politikerne skal det være en form for kompensation for den sociale slagside, de grønne afgifter har.

Derudover lægges der ikke skjul på, at målet også er at tynde ud i de meget udskældte reklameaviser.

Holger K. jubler

Loven får kritik fra de borgerlige partier, som – i lighed med DRRB og andre med fingeren på pulsen i reklamebranchen – mener, at afgiften vil koste arbejdspladser på blandt andet grafiske virksomheder.

Derudover kan den betyde lukning af månedsaviser med lokalt stof.

Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) mener ifølge Ritzau dog, at loven er et udtryk for ganske almindelig sund fornuft:

- Når vi får postkassen fyldt op af reklamer, hvor vi samler ind hver dag og smider ud igen, så tror jeg mange af os tænker, om der ikke kunne komme lidt færre store, trykte reklamer. Om man ikke kunne spare lidt mere på ressourcerne. Derfor er der dyb fornuft i det her forslag. Fordi vi tilskynder til, at man tænker sig lidt om, når man udsender reklamer og laver dem knap så tykke og knap så tunge, siger skatteministeren.

Højrefløjen sagde nej

Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti frygter imidlertid, at afgiften fører til øgede omkostninger for en række virksomheder, stigende forbrugerpriser på en række varer og tab af flere hundrede arbejdspladser primært i den grafiske branche og distributionsbranchen.

Både Venstre og Dansk Folkeparti angriber desuden reklameafgiften, fordi den kan ramme månedsaviser med lokale nyheder om som Hjerting Posten i Esbjerg.

For at blive fritaget for afgiften skal aviserne nemlig udkomme 20 gange på ti måneder, og det vil ramme nogle lokale medier.

Afgiften bliver 4,00 kroner per kilo, mens reklameaviser, der er miljømærket med ”Blomsten”, slipper med 2,00 kroner per kilo. Hvis mærket da nogensinde bliver til noget.

Deltag i debatten på Markedsføring.dk

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere