Del : SMS
Berlingske Business

Reklameskærmen i lufthavnen ved alt om dig

Lufthavns overvågning
Overskrift
Dansk Reklame Film har udviklet en teknologi, der gør, at reklameskærme ved hjælp af et sæt kameraer kan aflæse de forbipasserendes køn og alder og på sigt variere reklamerne efter det. De sættes op i Københavns Lufthavne og er koblet sammen med fly- og trafikinformationer. Det vil sige, at annoncører kan bestille, at deres reklame skal vises, når f.eks. en kvinde mellem 18-22 år, som er på vej til New York, går forbi. Foto:
02BUSreklame.jpgBT
Overskrift
Foto:
 

Nye digitale reklameskærme i Københavns Lufthavne kan aflæse de forbipasserendes alder og køn og variere reklamerne efter det. Annoncørerne er begejstrede for de nye muligheder, men forbrugernes frihed sættes under pres, siger ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

En kvinde på vej til Bruxelles vil se lækre armbåndsure eller en annonce fra et finansmedie. En familie på vej på charterferie vil møde tilbud på solcreme eller reklamer for lejebiler.

Sådanne personlige reklamer kommer de rejsende i Københavns Lufthavne til at møde, når de i fremtiden bevæger sig mellem check-in og gate.

600 nye digitale skærme er stillet op forskellige steder i lufthavnen. Ti af skærmene er tilkoblet små kameraer, der gør det muligt at aflæse de forbipasserendes køn og alder og på sigt variere reklamerne efter det. Dansk Reklame Film står bag den nye teknologi, og den danske lufthavn bliver den første i verden, der kommer til at levere »langt mere vedkommende reklamer« for de mere end 25 millioner passagerer, der årligt passerer gennem gatene, lyder det fra Claus Rothoff Brix, der er administrerende direktør i Dansk Reklame Film:

»Hvis en virksomhed sælger et produkt, der henvender sig til forretningsrejsende, kan vi helt præcist ramme den gruppe. Det handler om, at vi bidrager med noget viden om vores annoncørers kunder, og den viden omsætter vi i en kommerciel kontekst. Hvis man ikke rammer sin ønskede målgruppe, er reklamen jo ikke relevant,« siger han.

02BUSbrix.jpg

Ud over at kunne se hvem der går forbi, kan skærmene også justere reklamerne efter passagerernes rejsemål. De er nemlig tilkoblet lufthavnens systemer, der informerer skærmene om rejsedestinationerne for den nærmeste gate. Det betyder, at skærmene, der er placeret 170 forskellige steder i lufthavnen, kan nå at skifte reklamerne, hvis der sker ændringer i forhold til gate eller afgangstid.

Reklameskærmene er med til at gøre lufthavnen til et mere attraktivt sted for annoncørerne at placere deres reklamer, siger den kommercielle direktør Peter Krogsgaard.

»Vores passagerundersøgelser viser, at 82 procent af de mennesker, der rejser hos os, siger, at de ser vores reklamer og kan lide dem. De synes, det er en del af rejsen at være i en lufthavn med internationale reklamer, så vi skal bare sørge for at gøre dem relevante,« fortæller han.

Friheden presses

Det er en meget diffus oplevelse at være i en lufthavn, så det kan være en fordel at få en reklame, der passer lige nøjagtigt til én selv. Det mener Anne Gerdes, der er lektor ved Institut for Design og Kommunikation ved Syddansk Universitet, Campus Kolding.

Hun forklarer, at det allerede sker på nettet på eksempelvis Amazon, hvor brugeren præsenteres for bøger, der minder om dem, man tidligere har købt, og at det i lufthavnens tilfælde vil betyde, at de rejsende får de tilbud, de er interesserede i.

xx

Men der er også en bagside af medaljen, påpeger hun. For forbrugeren har ikke selv viden om, hvordan dette tilbud sammen­sættes:

»Man vil som forbruger give en masse informationer – nogle gange ved man måske ikke engang, at man giver dem – som sætter andre i stand til at tegne en profil, som de på den baggrund kan bruge til at sælge produktet. Vi taler hele tiden om, vi har det frie valg som forbrugere, og det værdsætter vi meget, men det kommer under pres på den her måde,« siger hun og fortsætter:

»Ens ret til selv at bestemme, hvad man vil se, og hvad man vil eksponeres for, bliver indskrænket. Det sker i den gode sags tjeneste, at det skal være bekvemt for forbrugeren at gøre sine indkøb, men der skal være en balance i forhold til privatlivet, og det kan blive problematisk på sigt,« vurderer hun.

Annoncører står klar

Først senere i forløbet kommer reklameskærmene til at skifte annoncer i det sekund, en ny passager eller passagergruppe træder forbi.

Til at starte med vil oplysningerne fra kameraerne blive brugt som dokumentation til annoncørerne for, at deres målgruppe har passeret reklameskærmene, mens deres annoncer blev vist.

Og flere annoncører har allerede meldt sig klar. I løbet af januar har de rejsende i Københavns Lufthavne kunnet se reklamer for internationale brands som Coca-Cola og for det danske turisttilbud Copenhagen Card.

pix-Facebook-nyheder

Et af de mediebureauer, der har vist interesse for den nye digitale markedsførings­kanal, er den danske virksomhed PHD. Her har man allerede sat flere af sine kunders annoncer op på lufthavnens nye skærme.

»Projektet er ret vildt og spændende, fordi vi har mulighed for at lave den her form for segmentering. I stedet for at en plakat hænger på en væg hele tiden og kun er relevant for en tredjedel af de forbipasserende, kan den dukke op på skærmen på de rigtige tidspunkter og være relevant for mange flere. Det er her, projektet bliver økonomisk interessant,« siger Jesper Theilgaard, der er direktør i mediebureauet PHD.

Han forventer, at de kunder, der tidligere har valgt lufthavnen fra, fordi de har ramt for mange mennesker, der ikke har været relevante for dem, nu vil blive interesseret i at bruge lufthavnen som markeds­føringskanal, fordi de kan ramme den del af lufthavnens rejsende, der er inden for deres målgruppe.

Aftalen mellem Dansk Reklame Film og Københavns Lufthavne lyder på et trecifret millionbeløb og strækker sig over fem år.

lotto

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere