Del : SMS
Berlingske Business

Reklamenedtur spås at fortsætte

TUBORG SQUASH
Fra dengang, hvor reklamebranchen ikke var i krise. Squash-reklamerne med Hau- og Nørbygaard. (arkiv) Foto:

Reklameomsætningen på det danske mediemarked falder kraftigt, og det fortsætter næste år, lyder en spådom, men vær varsom med at sætte alt for meget lid til den slags analyser, advarer brancheforening.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vækstpilen peger ikke ligefrem opad på det danske mediemarked, hvor reklameomsætningen ifølge flere opgørelser falder markant. Dermed fortsætter den negative tendens, som stort set alle analyser af markedet har vist det seneste halve års tid.

Seneste bidrag stammer fra Institut for Reklame- og Mediestatistik (IRM) med assistance fra den danske markedsanalytiker Ole E. Andersen som viser, at nedturen i den grad er til at tage og føle på.

Det bliver således til et minus på 4,9 procent i 2012, så reklameomsætningen herhjemme lander på 14,9 mia. kroner, lyder forudsigelsen.

I runde tal har det danske reklamemarked dermed mistet godt 700 mio. kroner i omsætning på et år.

PR-Brancheanalyse2012

Og nedturen spås at fortsætte i Danmark i 2013. »Den gode nyhed« er, at tilbagegangen ikke bliver så stor som i år,

IRM og Ole E. Andersen vurderer således, at det danske reklamemarked går tilbage i 2013 med 1,7 procent, så omsætningen beregnes til at blive 14,6 mia. kroner, eller med andre ord en nedgang på godt 300 milo. kroner.

Endvidere forventes de strukturelle

forandringer på markedet at fortsætte, hvilket primært betyder, at en større og større andel af reklameomsætningen investeres i for-

skellige former for digitale platforme og kanaler.

Netreklamer forventes i 2012 at vokse med 10 procent sammenlignet med 2011, og inden for den kategori vil søgeordsmarkedsføring vokse stærkest. De store tabere bliver dagblade, direct marketing og outdoor-reklamer, der alle viser tocifrede procentvise tab i annonceomsætning sammenlignet med foregående år, viser IRMs prognose.

TV er fortsat den største enkelt-mediegruppe, men vil opleve et fald på ni procent i 2012 og et beskedent fald på én procent i 2013.

Værre end ventet

Nu er der jo generel økonomisk krise i hele det danske erhvervsliv, men et forventet fald på 4,9 procent er alligevel markant, og det står i skarp kontrast til de forventninger, der var til omsætningen på det danske reklamemarked ved indgangen til året.

IRM var eksempelvis selv ude med en analyse, der forudsagde en svag vækst på 2,2 procent i år, og branchekendere var over en bred kam enige om, at det danske reklamemarked – når der var korrigeret for inflation – ville opleve nulvækst i 2012.

Den negative tendens i IRMs opgørelse bakkes til dels op i det seneste mediaindeks, som brancheforeningen DRRB (Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening) står bag.

Samlet set indledes efteråret med et fald på annonceomsætningen på 12 procent. Fra 499 mio. kroner i 2. kvartal til 443 mio. kroner i 3. kvartal. Og det er en udvikling i den forkerte retning.

»Der er da ingen tvivl om, at den nordiske og danske reklamebranche – som det øvrige erhvervsliv - er under øget pres. Og det er jo ikke noget nyt. Men jeg kan godt være lidt bange for, at de mange forskellige analyser om vores branches udvikling p.t. bliver misvisende, fordi ikke alle de organisationer, der analyserer os, helt har forstået, at reklamebranchen har udviklet sig voldsomt over de seneste par år og udbyder mange ydelser, f.eks. inden for digitale, sociale og mobile medier. Og hvis analyserne ikke fuldt ud inddrager omsætningen på disse områder, bliver billedet selvsagt forkert,« siger DRRBs formand, Mona Juul.

DRRB: Vær varsom

Hun mener, at mange analyser ofte bliver lidt »dommedagsagtige« og præsenterer nogle tal på et ikke særligt præcist grundlag.

»Det er efter min mening langt mere interessant at undersøge og måle på årsagssammenhænge og muligheder for at skabe øget vækst. Generelt i erhvervslivet og i reklamebranchen. Og det er dette arbejde, der optager os mest i DRRB. Vi skal jo frem for alt søge nye muligheder for vores medlemmer og skabe værdi og ikke bruge krudtet på at dvæle ved tal, som mere eller mindre præcist prøver at beskrive den hidtidige udvikling i vores marked,« siger hun.

DRRBs egen opgørelse viser, at de fleste mediegrupper har oplevet fald i 3. kvartal 2012. Printmedierne er de store tabere: Dagblade, magasiner og fagblade har oplevet et fald på henholdsvis 12 procent, otte procent og ni procent i 3. kvartal.

Biograferne klarer sig godt

Outdoor er faldet med 15 procent i de seneste tre måneder. Et lille lyspunkt er biograf-reklamer, der er vokset med tre procent. TV er stadig det stærkeste medie og er nede med tre procent i 3. kvartal. Year to Date er TV faldet med fem procent. Search, der er et af de mindre, men fremadstormende marketing-felter, er ene om at stige i 3. kvartal og hen over hele året på hhv. 14 procent og 13 procent.

Samlet for 2012 er medieomsætningen faldet med fem procent til 3,55 mia. kroner sammenlignet med samme periode sidste år. DRRB forventer, at den faldende udvikling vil fortsætte resten af 2012.

Når DRRBs tal er godt 1,5 mia. kroner mindre end IRMs tal, skyldes det, at DRRB kun medregner input fra egne medlemmer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere