Del : SMS

Reklameforbruget vokser kraftigt

28BUSreklamer.jpg
Globalt vokser forbruget af reklamer, men i Danmark er omsætningen gået tilbage med to procent. Arkivfoto: Kasper Palsnov

Det globale reklamemarked er vokset med 42 procent de seneste ti år. TV spiser stadig den største del af mediebudgetterne, mens dagblade og magasiner stort set har tabt halvdelen, og de digitale medier stormer frem.

Artiklen fortsætter under annoncen

Man hører ofte, at den danske medie- og reklamebranche er i krise, og det er der noget om. I hvert fald peger pilen nedad, når man ser på de forskellige opgørelser af annonceomsætningen og de økonomiske resultater herhjemme de seneste år.

Det er et vidnesbyrd om, hvorfor traditionelle reklamebureauer har svært ved at ryste krisen af sig. Men hvorfor egentligt? Bliver der brugt færre penge på reklamer i dag end for ti år siden?

Roskildefestival2014

Nej, det er der meget lidt, der tyder på. Det fremgår blandt andet af en ny analyse, »The Global Ad Trends Report«, fra datafolkene hos Warc, virksomheden bag publikationer som for eksempel »Admap«, »Market Leader«, »The Journal of Advertising Research« og »The International Journal of Market Research«.

Heraf fremgår det, at det globale reklameforbrug er vokset med knap 42 procent fra 2004 til i dag. For ti år siden brugte annoncørerne 362 milliarder dollar globalt, og dette enorme globale tal voksede til 513 milliarder dollar i 2013.

Og Warc-medarbejderne er ikke de eneste, der har beskrevet væksten. Det gælder også ZenithOptimedia, der er et af den globale reklamekoncern Publicis’ media-bureauer. De globale reklamebudgetter ventes at vokse med lige over fem procent i år, med 5,3 procent i 2015 og med 5,9 procent i 2016.

Digital reklame boomer

Ifølge Warcs analyse er TV fortsat den største nyder af virksomhedernes kommercielle kommunikation. TV-mediet spiser således 40,8 procent af de globale reklamebudgetter. Denne kanal er vokset med 56 procent siden 2004.

Sociale medier

Den digitale kommunikation er vokset fra sølle 15 milliarder dollar for ti år siden til at udgøre 120 milliarder dollar sidste år. Væksten er på 675 procent, og i dag sidder de digitale mediekanaler på små 24 procent af al kommerciel kommunikation.

Og så er der taberne.

Ikke overraskende er dagblade og magasiner de store tabere. Samlet set har disse printgrupper mistet 41,1 milliarder dollar i indtægter på annoncerne siden 2004. I 2013 lå den globale printannoncering på 116,4 milliarder dollar.Outdoor – altså blandt andet de reklameplakater man kan se i lufthavne, på bybusser og lignende – samt radio- og biografreklamer er stort set uændret, når vi taler om markedsandele. Outdoor får en renæssance, når digitaliseringen slår igennem for denne mediegruppe, og annoncørerne forstår, hvor godt mediet virker til at knytte de digitale kanaler sammen med annonceringen på busser og plakatsøjler.

Oister

Det er stadig Nordamerika, der er langt det største marked med 33,6 procent, men det har mistet lidt mere end ti procent »markedsandel« over ti år. Europa, der indtil 2012 var næststørste enhed, halter nu et mulehår efter Asia-Pacific, der i sagens natur har Kina som den store motor.

Så den globale reklamekage er blevet meget større, men hvordan ser det ud i Danmark?

Tilbagegang i Danmark

Her kan man rette blikket mod det seneste »Mediaindex« fra brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation, der dækker årets første tre kvartaler, for at få et svar.

Mediaindexet viser, at mediaomsætningen i de tre første kvartaler er faldet med 65 millioner kroner. Det svarer til en tilbagegang på to procent. Omsætningen for henholdsvis første og tredje kvartal 2014 lå på niveau med omsætningen i samme periode sidste år, men det har ikke været nok til at modvirke et fald på seks procent i andet kvartal.

CR7_Business

Kreativitet- og kommunikationsdirektør, Tine Aurvig-Huggenberger, sagde følgende om tallene i forbindelse med offentliggørelsen.

»Den begyndende optimisme hos virksomhederne og den stigende forbrugertillid over det seneste halve år har endnu ikke fundet vej til mediemarkedet. Vi vurderer, at mediemarkedet også i fjerde kvartal vil have svært ved at hæve årets resultater. Heldigvis kan vi stadig se fremgang på de digitale platforme, og det vidner om det store potentiale, der stadig er på markedet,« siger hun.

Opgørelsen viser nemlig, at omsætningen på de digitale kanaler fortsætter væksten, men måske ser man kun toppen af det digitale isbjerg i den slags opgørelser?

I hvert fald står det klart, at traditionelle danske reklamebureauer og medier ikke får særlig stor andel i den tocifrede digitale annoncevækst, der ellers er at spore.

01BUSTroelsSmitLiverail.jpg

Det gør derimod de fremadstormede digitale medier med Google og Facebook i spidsen, der står bag en betragtelig del af den faktiske vækst i markedet. Den kommer altså ikke danske medier og bureauer til gode i første omgang, men derimod udenlandske aktører.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere