Berlingske Business

Red Barnet-film deler vandene

Red Barnet video
En ny kampagnevideo fra Red Barnet har skabt flere stærke reaktioner på de sociale medier.

En kampagnevideo fra børne- og nødhjælpsorganisationen Red Barnet om konsekvenserne af folkeafstemningen om det danske retsforbehold har skabt hed debat på de sociale medier. Flere ledende politikere bakker op - men der er også kritiske røster.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Hold da op en stærk video!,« skriver udenrigsminister Kristian Jensen (V) på sin officielle Facebook-side om Red Barnets nye film, ”Tag stilling før du stemmer”.

Filmen, som også tidligere er blevet omtalt på markedsforing.dk, tager afsæt i Red Barnets arbejde med at beskytte børn mod seksuelle overgreb på nettet.

Det skriver markedsføring.dk.

Den er skabt af bureauet Republica/Konstellation, og den fortæller i skyggeteater-billeder og med dæmpet musik om, hvordan misbrug og overgreb på børn ikke respekterer landegrænser.

På Facebook har organisationen også lagt filmen op, ledsaget af bl.a. følgende ord:

»Vi har lavet en film om vores arbejde for at beskytte børn mod seksuelle overgreb på nettet. Det har vi, fordi vi gerne vil bidrage til, at danskerne sætter krydset på et så oplyst grundlag som muligt. Se med her og del meget gerne.«

Development and growth

Se kampagnefilmen her.

Delt af positive politikere

Og opfordringen til at dele er ikke gået upåagtet hen: Siden Red Barnet i går lagde filmen på Facebook, er den blevet set næsten 50.000 gange og delt over 550 gange, bl.a. af en række ledende politikere på tværs af partierne.

Herunder Martin Lidegaard (Rad), Christine Antorini (S), Jakob Ellemann-Jensen (V), Pia Olsen Dyhr (SF), Morten Bødskov (S) og Margrethe Auken (SF).

Landsholdstrøje. Fotboll, U21-EM, Portugal - Sverige

Også en række lokale partiforeninger har delt: Herunder bl.a. Socialdemokraterne i Viborg, SF i Nordjylland, Radikale Venstre i Kolding og Venstre i Ballerup og Varde.

Christine Antorini (S) kalder filmen ”en vigtig video”, og Trine Bramsen (S), der ligeledes har delt filmen på Facebook, understreger, at: ”det handler om rigtige børn og rigtige problemer, der er derude, som er grænseoverskridende - og som vi skylder børnene at bekæmpe.”

Også opfordrer til at se filmen, og Pia Olsen Dyhr (SF) skriver på Facebook: ”Jeg synes videoen på flot vis viser betydningen af SAMMEN er vi stærkest.”

Også kritik...

Men om end de fleste kommentarer er positivt, løftes der dog også kritiske røster mod filmen på Facebook.

En skriver fx følgende:

»Kære Red Barnet. Alle ønsker at gøre hvad der kan og skal gøres for at hjælpe børn, herunder beskytte dem mod seksuelle overgreb. Jeg forstår dog ikke, at I deltager på en sådan måde, med et så forsimplet budskab, som I gør. Hvis det bliver et nej, mener I virkelig, at man IKKE ville etablere et samarbejde omkring beskyttelse af børn mod seksuelle overgreb? Det ville jo være en skandale! At I anvender sådanne virkemidler i filmen taler ikke til fornuften, men til følelserne. Det internationale politisamarbejde er altså globalt og IKKE kun et spørgsmål om EU...«

stemmeboks

En anden:

»De filmiske virkemidler I gør brug afspejler i mine øjne ingenlunde jeres erklærede ønske om en nøgtern fremstilling af jeres bekymringer. Musikken og billederne understøtter for mig at se (og høre) ikke et 'oplyst' valggrundlag, men appellerer i stedet til bestemte stemninger og følelser. Sagt lidt mere direkte så oplever jeg - til trods for min sympati for jeres erklærede ambition - at jeres video er manipulerende og i den forstand ikke udgør et stykke egentlig oplysning, men mere tenderer til propaganda.«

Du kan selv studere kommentartråden på Facebook her og deltage i debatten på Markedsføring.dk her.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen