Del : SMS
Berlingske Business

R.I.P. fyrbøder, hosekræmmer … reklamemand?

jacob johansen
Direktør i reklamebureauet Mensch, Jacob Johansen. Foto:

Den traditionelle kommunikationsbranche er i knæ og har historisk lidt at tilbyde sine kunder. En hel branche er, som så mange gange tidligere, udfordret, og der er følgelig travlhed ved hjertestarterne. Den mest sandsynlige udgang er dog, at patienten udånder, selv om bedring kan synes lige om hjørnet.

Artiklen fortsætter under annoncen

I modsætning til tidligere mister funktion og produkt-features i stadigt højere grad deres afgørende betydning, når virksomheder og brands skal differentiere sig. Teknologi og produktion gør det i realiteten umuligt at stå alene med et givet produkt i længere tid.

Flygtninge

Derfor bliver kommunikation et vigtigere redskab til at skabe relationer mellem virksomheder og forbrugere, og følgelig er det kun et spørgsmål om tid, før branding flytter ind på direktionsgangen. Fremtiden synes lys for en hårdt plaget kommunikationsbranche. Det er der forståeligt mange gode folk, der varmer sig ved. Tiderne skifter, tænker de. Lige om lidt bliver der igen brug for håndværket og de gamle dyder, vi mestrer så godt. Men jeg tror, at de, ligesom hosekræmmere og fyrbøder før dem, tager fejl. Det sker nemlig uhyre sjældent, at fremtidens forhindringer overkommes ved at genindføre fortidens løsninger. Når de teknologier og forbrugerbehov, man lever af, forsvinder eller forandrer sig, er man i stedet tvunget til at genopfinde sig selv.

28bus-Pix-Buko_nyindpakning.jpg

Udfordringen er den, at virksomhederne i al almindelighed er langt mere innovative og ukonventionelle end de såkaldt kreative erhverv. De, der engang blev højt besunget for at repræsentere det udfordrende, det nytænkende, er i dag nogle af de allermest dogmatisk konservative i dansk erhvervsliv.

De mest progressive virksomheder ser ikke kommunikation som en særskilt, uafhængig proces, kompetence eller leverance. I stedet er kommunikation en integreret del af alt, hvad de gør. Når virkeligheden byder, at den næste store udfordrer kan være et start up drevet af tre tech-studerende i en garage i Hangzhou, er man nødt til at være agil.

Det fordrer en udogmatisk og vedholdende satsning på innovation. Kommunikation er bare en del af det – ikke en særligt, ophøjet disciplin. Virksomhederne har derfor snart ikke brug for den gamle kommunikationsbranche. Vi vil ikke opleve, at virksomhederne bliver mere reklamebureau, selv om kommunikation bliver forretningskritisk. I stedet er det kommunikationsbranchen, der må blive mere forretning. Og dét forudsætter mandshjerte og selvransagelse.

air

Vi skal erkende, at vi har ladet stå til i 20 år, og at vi er bagud på kompetence. Det giver ydmyghed og vilje til at tage fat ved roden. Så skal vi formulere en ny grund til at eksistere. Og endelig bliver vi nødt til at tilpasse kompetenceprofilen, så den resonerer med kundernes virkelighed. Ud af dette vil vokse en helt ny virksomhedstype, der igen vil kunne tilbyde forretningskritiske løsninger.

Den traditionelle kommunikationsbranche vil være hos os en rum tid endnu. Men den forsvinder. Skidt med det – lad falde, hvad ikke kan stå.

Udfasningen vil dog tage lidt tid, fordi nogle stædige vil insistere, nøjagtigt som med Betamax. Men der er også nogle, der vil forblive oprejst. Det er de, der vil forstå at drage nytte af de særlige fordele, branchen har i Danmark i kraft af, at den i store træk fungerer uafhængigt og selvstændigt og følgelig har stort manøvrerum.

Det er nemlig det allerbedste afsæt for virksomheder, der skal forandre sig.

bond

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere