Del : SMS
Berlingske Business

QR-koden er blevet voksen

QR-kodernes magi er forsvundet - 1
QR-koder er på samme rejse som et mylder af andre teknologier, der går fra at være »talk-of-the-town« til at blive begravet i stilhed, hvilket dog langt fra er ensbetydende med, at de ikke længere anvendes. Foto:

Teknologien bag de scanbare reklamekoder er modnet, kendskabet øget, og 80 procent af de adspurgte smartphoneejere i en ny undersøgelse har scannet mindst en af slagsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

QR-koder er langtfra så sexede, som de var for godt et års tid siden, da de scanbare reklamekoder var på stort set alle marketingprofessionelles læber, hvad enten man syntes, det var en spændende ny mulighed eller et irritationsmoment.

Den dalende omtale betyder dog ikke, at QR-teknologien er død. Langtfra. Sådan må konklusionen lyde i kølvandet på en analyse foretaget af det digitale bureau Okari Mobile i samarbejde med Analyse Danmark og Post Danmark.Svarene i undersøgelsen stammer fra 1.101 respondenter fra Analyse Danmarks online panel, DK-Panelet, som har angivet at have en smartphone.

Ifølge disse svar er kendskabet til koderne steget markant, da lidt over 90 pct. af de adspurgte smartphonebrugere i dag kender til QR-koder, hvilket er præcis 20 pct. mere end ved en tilsvarende måling foretaget i slutningen af 2011.

»Vi er også blevet bedre til at benytte teknologien i vores dagligdag. I dag har knap 80 pct. af de adspurgte haft telefonen oppe af lommen og scannet QR-koder, hvilket er en fornuftig stigning på lidt over 13 pct.,« siger Michael Lund-Andersen, administrerende direktør i Okari Mobile.Dermed ser det ud til, at QR-koder er på samme rejse som et mylder af andre teknologier, der går fra at være »talk-of-the-town« til at blive begravet i stilhed, hvilket dog langtfra er ensbetydende med, at de ikke længere anvendes. Tænk bare på trykte aviser, DVD-afspillere og Windows.

Faldende nyhedsværdi

Analysen viser, at de mest brugte QR-kode-funktioner generelt er faldende. Eksempelvis er det at kunne tilgå en præsentationsvideo, rabatkupon eller produktinformation faldet mellem to og seks pct. siden seneste analyse.

Det lyder jo som lidt af et paradoks, når man sammenligner med brug og udbredelse, men det hænger ifølge Michael Lund-Andersen tæt sammen med nyhedsværdien omkring teknologien ved sidste måling, hvor QR-koder næsten dagligt blev omtalt i medierne.

»Mange var mere fascineret af teknologien, som »bar« indholdet, end af selve indholdet, og forbrugerne har nu en mere realistisk tilgang til, hvilket indhold der lige præcis er relevant for dem, og hvorfor de skal bruge de forskellige funktioner,« siger han.

Desuden viser undersøgelsen, at 91,4 pct. af de adspurgte forventer at scanne QR-koder i fremtiden, hvilket er et fald på 5,1 pct.Måske lidt overraskende, men der er nok mange, der er blevet godt og grundigt skuffet over, at det indhold, som de er blevet præsenteret for, ikke rigtig har levet op til deres forventninger.

Kritikken blev glemt

Problemet har groft sagt været, at mange har forelsket sig så meget i ideen om at have en QR-kode, at de glemte at tage kritisk stilling til, hvilken værdi den skulle give til såvel forbruger som annoncør.

Det er stadig reklameaviser, adresseløse forsendelser og printannoncer, der er med til at drive QR-trafikken.Adresseløse forsendelser er højdespringer i dette års undersøgelse med en stigning på 13 procent i brugen, og folk er efterhånden begyndt at forstå, at QR-koder ikke har den store relevans i et digitalt medie.Brugen på internettet er således faldet med knap ti procent.

Derudover er scanner-app’en ScanLife skubbet af tronen som den mest brugte scanner.I den seneste undersøgelse brugte omkring hver fjerde ScanLife mod lidt under 20 pct. i år. Tronen er overtaget af QRreader med knap 25 pct.

»Der er dog en fornuftig forklaring på dette. ScanLife er begyndt at køre annoncering i deres app, som godt kan være med til, at slutbrugerne vælger den fra. QRreader er en Open Source-app til både Android og iPhone, som ikke viser reklamer og dermed naturligvis også er med til at give den en øget brug,« siger Michael Lund-Andersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere