Del : SMS
Berlingske Business

QR: Ikke længere en gimmick?

b
Foto:

Antallet af scannede QR-koder vokser fortsat voldsomt, men nu bliver de primært scannet fra emballage på eksempelvis fødevarer. Blot et af tegnene på, at kvaliteten og omfanget af QR-kode-markedsføringen vokser, vurderer mobilekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Alene i fjerde kvartal i fjor blev der scannet flere mobile reklamekoder, eller QR-koder, end i hele 2009 og 2010 tilsammen.

Det siger lidt om udviklingen indenfor udbredelsen af de scanbare QR-koder, hvis man da kan fæstne lid til nye tal fra virksomheden Scanbuy, der står bag en af de mest populære skanner-apps på markedet, ScanLife.

Tal fra Scanbuys seneste rapport, ”ScanLife Mobile Barcode Trend Report”, viser således, at der blev scannet flere end tre millioner reklamekoder. Det svarer til en vækst på over 300 procent i forhold til året før.

Ifølge Scanbuy skyldes boomet ikke mindst, at scan af emballage på forbrugs- og fødevarer er steget i en sådan grad, at den tidligere frontløber på området, printmedier, er rykket ned på andenpladsen.

De tredje mest scannede QR koder er dem, der sker i sammenhæng med download af apps. Fjerdepladsen tegner outdoor sig for, og femtepladsen går til direct mails. Andre topindustrier var detailhandel, underholdning og redaktionelle produkter.

QR-koden er blevet voksen

- Det er et klart signal om, at marketingfolk og forbrugere har taget stregkodeteknologi til sig. Specielt på emballerede forbrugsvarer bliver teknologien indført i stor stil, og det bliver mere og mere mainstream at sætte koder på varer, siger Jesper Stuhr, der er direktør for Scanbuy i Danmark, i en pressemeddelelse.

En undersøgelse blandt 100 store og mellemstore virksomheder på det amerikanske marked foretaget af Scanbuy i december 2011 viser, at 50 procent af beslutningstagerne inden for marketing bruger QR-koder som en fast del af deres marketingstrategi, og at 86 procent forventer at bruge teknologien fremover.

- Det er også min oplevelse. Vi oplever en stor international vækst i både brug og bevidsthed hos marketingfolk, og vi forventer, at både mængden og kvaliteten af QR-kode markedsføring vil vokse betydeligt i 2012, siger Steffen Krabbenhøft, der er Head of Mobile EMEA hos mediabureuat MediaCom

Han forventer, at der er ved at ske et skifte fra blot at indsætte QR-koder som link til en hjemmeside eller annoncer, til mere integrerede kampagner, hvilket skaber en rigere oplevelse for forbrugeren og mere værdi for annoncøren.

- For at imødekomme denne efterspørgsel er vores strategi fortsat at kombinere QR koder med business intelligence-værktøjer og dynamisk indhold for at gøre oplevelsen mere værdifuld, slutter Jesper Stuhr fra Scanbuy.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere