Del : SMS
Berlingske Business

Pinlig annonce gav gevinst

onedrive

En tilsyneladende halvfærdig Microsoft-annonce bragt i Metroxpress i sidste uge vakte masser af opsigt på de sociale medier. Det var et marketingstunt orkestreret af Microsoft og bureauet Marvelous

Artiklen fortsætter under annoncen

"Vi har max 260 tegn til at skrive noget med OneDrive gemmer alt dit hejs i skyen, virker på alle devices (Marianne siger, vi godt må nævne iPad), til hele familien bla bla.... sælge sælge. Hvis vi skal i MX med denne, så skal den sgu sidde lige i skabet”.

Sådan lød ordene et stykke nede i en printannonce bragt i Metroxpress i sidste uge for Microsoft Office 365 og OneDrive, skriver Markedsføring.

En pinlig fejl opstået i Bermuda-trekanten mellem grafiker, bureau og medie, tænkte mange sikkert, og den blev da også delt flittigt som en sådan på de sociale medier.

Roskildefestival2014

Men det var ikke en fejl. Derimod var der tale om et marketingstunt udtænkt af Microsoft i samarbejde med bureauet Marvelous.

- Formålet var som udgangspunkt ganske enkelt at få læserne til at stoppe op et øjeblik og tænke over, om det var galt eller genialt, siger Sara Høyer Kragelund, Marketing Communications Manager i Microsoft.

Hun fortæller, at kampagnen har været ret speciel at eksekvere, da meget er blevet opfundet hen ad vejen, ganske enkelt fordi, det ikke ligefrem er den normale måde, Microsoft håndterer den kommercielle kommunikation på.

- Meget af vores taktik har derfor været lidt ”vi bygger flyet, mens vi flyver”, fordi vores taktikker netop har været betinget af, hvordan annoncen blev modtaget i de sociale medier – og om den i det hele taget blev modtaget, siger hun

BOSNIA-BUSINESS/

Født på print – lever socialt

Så kampagnen blev født på print, i Metroxpress, og håbet var, at den derfra ville sprede sig til de sociale medier.

Lykkedes det?

- Ja, det må man sige. Annoncen blev flittigt diskuteret på Facebook, Twitter, Imgur og Reddit. Diskussionen gik bl.a. på, om der var tale om en fejl, eller der var tale om et marketingstunt, og det var lige det, vi gik efter, siger hun.

- En stor del af vores målgruppe er svære at nå, fordi de ikke benytter sig af traditionelle medier. Og det er især denne målgruppe, som vi gerne ville ramme med kampagnen via de sociale medier – og det lykkedes vi med, fortsætter hun.

Hvorfor i Metroxpress?

- Fordi det er en avis med mange læsere, der er på farten og er storforbrugere af mobile digitale devices. Det betyder, at det er en interessant målgruppe for vores cloudløsning, OneDrive, som jo er omdrejningspunktet i annoncen, siger Sara Høyer Kragelund.

Kampagnen skal ses i sammenhæng med den hårde kamp, der i øjeblikket foregår mellem verdens største it-selskaber, der alle forsøger at blive vores foretrukne digitale ”bibliotekar” i skyen.

Her byder bl.a. Adobe, Apple og Microsoft sig til.

- Vi ser i høj grad os selv i en udfordrerrolle, når det kommer til vores consumer-produkter. Det betyder, at vi er nødt til at tænke ud af boksen, satse og tage alternative marketingmetoder i brug. Den ”pinlige” annonce er en del af vores udfordrer-strategi sammen med hele det univers, vi har bygget op omkring reklamepersonligheden Carl-Oscar i forbindelse med Office 365. Her er taglinen ”True Story”, siger hun.

14busPix-Trygsager.jpg

Mere af det samme fremover

Hos Marvelous, der var Microsofts bureaupartner på stuntet, fortæller Thomas Helt Pedersen, Content Director, at denne Microsoft-kampagne nok er den første af sin slags, men at den sandsynligvis også er et eksempel på noget, vi kommer til at se meget mere af fremover.

Man er nemlig nødt til at gøre noget ekstraordinært, hvis man vil fange folks opmærksomhed. Han var en del af det kreative team hos Marvelous, som fandt på idéen sammen med Microsoft.

- Alle drømmer i dag om at ”lave noget”, der går viralt, og det betyder i de fleste tilfælde, at folk prøver at gøre noget vovet online, men der er meget langt imellem, at det lykkes at brænde igennem. Her gjorde vi noget så utraditionelt som at begynde offline, altså i Metroxpress, og brugte det til at skabe trafik på de sociale medier, siger Thomas Helt Pedersen.

- Det var netop håbet, at annoncen var tilpas underspillet til, at kun nogle få ville lægge mærke til den i første omgang, men at disse så til gengæld ville finde ”fejlen” så grov/sjov, at de ville dele den online, fortsætter han.

Og du er tilfreds med resultatet?

- Ja, bestemt. Effekten har været langt over det succeskriterium, vi havde sat på forhånd. Det ved jeg, fordi vi har overvåget debatten på sociale medier nøje under hele forløbet. Og dels har vi langt oversteget den håbede eksponering, dels har debatten netop gået på den gale/geniale kommunikation og selve produktet. Vi er simpelthen lykkedes med at binde online- og offline kommunikation sammen i noget, man kan kalde en ”helhedsannonce”, altså en kommunikation, der udnytter både printuniversets og de sociale mediers styrker på én gang, siger Thomas Helt Pedersen.

- Dertil kommer, at både effekten og den generelt positive modtagelse af annoncen har været præcis, som vi kunne ønske os – og det har været virkelig skægt at arbejde sammen med en virksomhed, som turde satse, og som havde mod på at eksperimentere med netop denne form for kommunikation, slutter han.

reklamer

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere