Del : SMS
Berlingske Business

Passagererne skal have chancen for at undgå reklamer

02BUSbrix.jpg
Dansk Reklame Films direktør, Claus Brix. Foto: Simon Skipper

Når reklameskærme fotograferer de rejsende, er der ikke tale om overvågning, men borgerne bliver ikke oplyst om deres rettigheder, vurderer ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

De ved, om du er mand eller kvinde, og de kan gennemskue din alder. Oplysningerne fra kameraerne på de nye digitale reklameskærme i Københavns Lufthavne bliver ikke gemt, og så er der ikke tale om videoovervågning. Men passagererne skal kunne rulle kufferten uden om kameraernes øjne, hvis det er det, de vil.

Det mener flere eksperter på området, som Berlingske har været i kontakt med. Blandt andet ph.d. og ekspert i persondataret fra Syddansk Universitet, Hanne Marie Hotzfeldt:

»Man skelner groft sagt imellem, om informationerne bliver lagret eller ej, og det lyder det ikke til, at de gør her. Men der bliver stadigvæk behandlet personoplysninger, og de bliver oven i købet brugt til at tilpasse reklamerne til den enkelte,« siger hun og fortsætter:

»Normalt skal man have information om, hvem der er den dataansvarlige, hvad det er for nogle oplysninger, der vil blive behandlet, og hvad der er formålet med databehandlingen. Og ikke mindst skal man oplyses om sine rettigheder som registrerende. Dem, har jeg lidt svært ved at se, er opfyldt her.«

Lufthavns overvågning

»Helt konkret kan jeg ikke se, hvordan virksomheden er kommet rundt om reglerne i Persondatalovens paragraf 28 og 29. Endda selvom virksomheden har fundet en vej udenom det konkrete informationskrav, er der i høj grad grund til at overveje og debattere, om det er værd at give køb på det grundlæggende persondataretslige princip om gennemsigtighed, når der foregår behandling af personoplysninger,« siger Hanne Marie Hotzfeldt.

Claus Rothoff Brix, der er administrerende direktør i Dansk Reklame Film, og som står bag reklameskærmene, mener ikke, de oplysninger, kameraerne får om de rejsende, er personlige:

»Vi er slet ikke på niveau med internettet, hvor man tracker via coockies og via IP-adresser. Vi har nogle beregninger på, hvor mange mennesker der går igennem lufthavnen, hvornår og hvor stor en del der eksempelvis er forretningsrejsende, på ferie eller på fornøjelsesrejse. Oplysningerne er slet ikke nede på individniveau,« siger han.

FACEBOOK-DOWN/

Lufthavnen vil sikre accept

I første omgang bliver kameraerne brugt til at dokumentere over for annoncørerne, at målgruppen har set deres annoncer, og det får ikke lufthavnen op af stolen. Men når kameraerne på et senere tidspunkt skal udnytte sit fulde potentiale og vise personlige reklamer i samme sekund, en passager går forbi, ser tingene anderledes ud. Det fortæller Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavne:

»De muligheder forudsætter, at passagerne giver os deres tilladelse. Man skal ikke gøre noget med passagererne uden, de har accepteret det først,« siger han.

xx

Lufthavnen har et loyalitetsprogram, der giver de rejsende wifi og mulighed for at optjene nogle rejsepoint. I dag får lufthaven passagerernes accept til at sende dem reklamer gennem netop det program, og sådan vil Peter Krogsgaard også sikre sig passagererne godkendelse til reklamer på skærmene, fortæller han:

»Dem, som går forbi uden at have givet deres tilladelse, vil ikke blive ramt af det her. Man kan forestille sig, vi skal skilte muligheden for personlig reklame til passagerne. Kan du lide, hvad du ser? Vil du have denne mulighed? Eksempelvis på telefonen ved at have sit wifi åbent,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere