Del : SMS
Berlingske Business

På vej mod abonnement 3.0

Morten Suhr
Morten Suhr Hansen, adm. direktør, Subcrybe

Gennem de seneste ti år har et hav af nye abonnementstjenester set dagens lys, og dét i en sådan grad at flere og flere nu taler om »den nye abonnementsøkonomi« eller »den store abonnementsrevolution«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sandt er det i hvert fald, at vi både i mediebranchen og i andre brancher ser et stigende antal virksomheder vælge abonnementet som forretnings-model. Abonnementsmodellen er i virkeligheden gammel. I Danmark kender vi den tilbage fra 1720erne, hvor de første aviser gik fra trykpressen og videre ud til de ventende abonnenter. Denne avis har fundet vej ud til abonnenterne siden 1749. I mange år var abonnementsmodellen den fremherskende model i avisbranchen, og det var samtidig en forretningsmodel, som også vandt indpas i enkelte andre brancher så som tele- og forsikringsbranchen.

Mette Maix

Abonnementerne var dog ikke altid lige populære. For det var også en model, der var kendetegnet ved bindings­perioder, forudbetalinger og ufleksible vilkår, ofte kombineret med aggressive salgsmetoder. Populært sagt konstellationer det var let at blive lokket ind i, men svært at komme ud af. Resultatet? En stigende abonnementsirritation.

Men op gennem 00erne begyndte der at ske noget. En helt ny form for abonnementsforretninger dukkede op til overfladen, og igen satte mediebranchen standarden. Netflix’ indtog på film- og TV-markedet og Spotifys ditto på musikmarkedet er blandt de tydeligste eksempler – men snart piblede det frem med nye abonnementer inden for bøger, magasiner og nyheder. Abonnementsrevolutionen spredtes hurtigt til andre brancher, og i dag kan vi abonnere på alt lige fra kaffe, barberskrabere og måltidskasser til biler, skjorter og biografbilletter.

jacob johansen

Denne nye bølge kan vi kalde abonnement 2.0. Den var båret af, at de nye abonnementsvirksomheder angreb markedet og kunderne på en helt ny måde. Væk var alle de irriterende bindinger og vilkår. I stedet kom et ekstremt fokus på convenience. Bølgen blev samtidig godt hjulpet på vej af en ny forbrugertrend, der handlede om, at vi hellere ville leje frem for at eje.

Succesen har dog betydet, at rigtigt mange er hoppet med ombord. De succesfulde tjenester er kopieret i en uendelighed, så der i dag findes hundredevis af Netflix-lignende tjenester rundt om i verden. Og der er ikke det magasin- eller bogforlag med respekt for sig selv, som ikke har sin egen abonnementsbaserede streaming-tjeneste.

13BUSkidsnews.jpg

Konsekvensen er abonnementstræthed. Ikke fordi forbrugerne som sådan er trætte af abonnementer, men fordi de rammes af en form for mæthed, der kommer af overfloden. Konsekvensen er, at mange abonnementstjenester kæmper med at tiltrække nye abonnenter og samtidig fastholde dem, de har. Derfor vil vi se mange af de tjenester, der er dukket op inden for de seneste år, lukke ned igen efter kort tid.

Min pointe er, at det ikke længere er en succesformel blot at gå abonnementsvejen. Det er en hård – men også spændende – erkendelse for en abonnementsentusiast som mig. For som reaktion på denne »abonnement-tsunami« vil vi se en ny type abonnementsvirksomheder bryde frem. Kendetegnende for disse er, at de udnytter nogle af de vigtigste forbrugermæssige megatrends til at skabe spændende kombinationer, der giver høj værdi for kunderne, og som er unikke og svære for konkurrenter at kopiere.

suhr

Denne nye bølge af innovative produkter kan med rette døbes abonnement 3.0. I min næste klumme vil jeg i detaljer forsøge at beskrive, hvad der kendetegner den næste abonnementsbølge.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere