Del : SMS
Berlingske Business

Nyt liv til tryksagerne

14busPix-Trygsager.jpg
Tryksager med f.eks. modtagernes navne på har vist sig at være særdeles effektive. PR-foto

Den teknologiske udvikling har været med til at presse prisen på »personlige« reklame­tryksager – altså reklamer med budskaber tilpasset modtageren – så langt ned i pris, at de er blevet et relevant marketingværktøj.

Artiklen fortsætter under annoncen

Reklametryksager er langtfra tidens hotteste værktøj, som virksomhederne kan anvende til at ramme potentielle kunder med relevant kommerciel kommunikation. Det lug- ter måske endda lidt støvet og gammeldags sammenlignet med annoncer på Facebook, onlinebannere og reklamevideoer på You­Tube.

Men en virksomheds mulighed for at fange potentielle kunders opmærksomhed med trykte reklamer, der har budskaber tilpasset den enkelte modtager, er nu kommet så langt ned i pris, at det er blevet interessant at kigge den vej, når reklamekronerne skal fordeles.

Danske trykkerier tilbyder eksempelvis produkter som fotokalendere med forskellige navne på billederne, hæfter med unikke forsider og prislister med varer afhængig af, hvem modtageren er. Kun fantasien sætter grænser.

Det er den teknologiske udvikling, der har presset priserne ned, så »de individualiserede« tryksager ofte blot koster fem til ti procent mere end traditionelle tryksager. USA og England er nogle år foran med personaliserede tryksager.

Printgiganten Xerox, der leverer trykketeknologien, har erfaringer fra blandt andet rejsebureauet Thomson, der målretter information om billeje og seværdigheder specifikt efter destinationen.

»Responsraterne stiger voldsomt, når tryksagerne er personaliserede. Som standard forventer man respons fra to til tre procent, men når man tilfører personlige elementer, har vi i udlandet set tidoblinger i responsen, alt efter hvor målrettet materialet er den enkelte modtager,« siger Martin Cronwald, general manager i Xerox.

Roskildefestival2014

Et af Nordens største trykkerier LaserTryk.dk i Aarhus smagte sin egen medicin, da det i foråret 2014 udsendte en kvart million prislister produceret som indbundne bøger til virksomheder i hele Skandinavien.

På forsiden af hver bog indgik modtagervirksomhedens navn i omslagets design.

Investeringen beløb sig til fire millioner kroner, men har til gengæld resulteret i en sporbar omsætningsforøgelse på to millioner kroner per måned. Hitraten blev næsten tredoblet i forhold til tidligere udsendte prislister trykt på normal vis, og derfor er øvelsen netop blevet gentaget.

»Når vi – ligesom alle andre virksomheder – sender marketingmateriale ud med fysisk post, er det vigtigt, at tryksagen er indbydende og interessevækkende. Her kommer de personaliserede tryksager ind i billedet med skræddersyede budskaber og produkter, der rammer den enkelte modtager,« siger Esben Kabell, direktør i LaserTryk.dk.

lotto

Hos Post Danmark er man langt fra blinde over for udviklingen. Eksempelvis kan virksomheder med Post Danmarks business­løsninger få sparring til at finde på kreative kampagner med personaliserede tryksager.

Postvæsenets undersøgelser viser også, at adresserede forsendelser ofte er den markedsføringskanal, der giver bedst ROI (Return On Investment).

»Det er noget særligt at modtage et fysisk brev, for et brev kan noget, en e-mail ikke kan. Det bliver åbnet og læst, og budskabet bliver sanseligt, overskueligt og let at huske. Kontaktprisen per modtager bliver således meget lav i forhold til eksempelvis annoncering i dagblade og magasiner,« siger Anders Mittag, salgsdirektør i Post Danmark.

FACEBOOK-DOWN/

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere