Del : SMS
Berlingske Business

Ny Berlingske-boss: »Det er helt klart ikke en nem opgave«

Mette Maix
Berlingske Medias nye administrerende direktør, Mette Maix, er ikke i tvivl om, at opgaven som topchef for en medievirksomhed er en af de mere udfordrende.

Berlingske Medias nye administrerende direktør, Mette Maix, kommer til medievirksomheden fra detailhandlen, hvor hun har arbejdet mere end 20 år. Dog kender Mette Maix mediebranchen godt nok til at vide, hun har sagt ja til en stor udfordring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hun kender kun mediebranchen udefra, men Berlingske Medias nye administrerende direktør, Mette Maix, er ikke i tvivl om, at opgaven som topchef for en medievirksomhed er en af de mere udfordrende. Digitalisering, nedgang i oplagstal og forbrugere, der generelt er skeptiske over for at betale for journalistisk indhold er bare nogle af de udfordringer, hun står over for, når hun den 8. februar sætter sig i direktørstolen hos Berlingske Media.

»Det er helt klart ikke en nem opgave. Det er jeg helt bevidst om,« siger Mette Maix.

MAix_010216_Business

Efter 3 1/2 år som direktør for Føtex forlod Mette Maix dagligvarebranchen og Dansk Supermarked midt i januar. Mandag blev det klart, at hun i stedet skal stå i spidsen for Berlingske Media, som med belgiske ejere i efteråret var igennem en af de største omstruktureringer i medievirksomhedens historie. 64 stillinger blev nedlagt, og underbrands blev solgt fra, mens fokus blev rettet på BT, Berlingske og Weekendavisen.

»Jeg kender den retning, der nu er sat fra bestyrelsen, og den retning synes jeg er interessant med masser af muligheder for at videreudvikle og gøre mere konkret,« siger Mette Maix, som endnu ikke vil være konkret i forhold til sine egne tanker med Berlingske Media.

Berlingske

Dog er det sikkert, at hun med en fortid i både Dansk Supermarked og britiske Tesco er vant til at agere på markeder med benhård konkurrence, og Mette Maix tager sin kommercielle erfaring fra detailhandlen med over i mediebranchen. Hun håber at kunne bidrage med fokus på en både kommerciel og konceptmæssig tankegang.

»Jeg har været vant til at forholde mig til kunders ændrede adfærd og behov og konstant tilpasning af produkter. Derudover har jeg arbejdet meget med branding og skabelse af stærke profiler og positionering af brands. Kan jeg overføre det en til en? Nej, det kan jeg ikke. Men der er elementer, jeg kan tage med,« siger Mette Maix, som glæder sig til at tage fat i Berlingske Media.

Rikke Esbjerg, læge

»Det er en branche, hvor vi er nødt til at blive endnu stærkere til at læse vores kunders behov og vaner og transformere endnu hurtigere, end vi har været vant til,« siger hun.

Mette Maix skal en tur til Berlingske Medias ejere i Belgien, inden hun møder medarbejderne i København den 8. februar. De første uger vil hun bruge på at »være i praktik« og lære organisationen at kende.

Berlingske Media, Newsroom, BNB, Berlingske nyhedsbureau., Berli

Siden 30. oktober har Bjarne Munck været fungerende administrerende direktør i Berlingske Media. Han kommer også fremover til at spille en nøglerolle i organisationen og tiltræder en nyoprettet stilling som driftsdirektør. Sammen med Mette Maix vil han fremover udgøre virksomhedens direktion.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere