Del : SMS
Berlingske Business

Nichemedier stormer frem men går usikker fremtid i møde

MICROSOFT-WINDOWS/
ARKIVFOTO. Foto:

Mandag kunne mediet Zetland løfte sløret for det, de selv kalder »Danmarks langsomme avis«. Dermed har det danske mediebillede fået endnu en ny spiller, der agter at tage kampen op mod etablissementets hårdt prøvede forretningskoncepter. De små medier står dog på usikker grund, lyder det fra ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det danske mediebillede er midt i en »gründer-periode«, når det kommer til opblomstringen af nye nichemedier.

Sådan lyder vurderingen fra Michael Bruun Andersen, studieleder på Roskilde Universitets journalistuddannelse, når han bliver bedt om at forholde sig til den nylige relancering af internetmediet Zetland. Et medie, der ifølge folkene bag går imod mainstreammediernes evige trang til at være først med det sidste, og som i stedet agter at servere færre, men mere dybdegående nyheder til deres medlemmer. Han ser det nye Zetland som udtryk for en generel tendens i Danmark, hvor medier i en blanding af nød og idealisme forsøger sig med forretningskoncepter, der på indholds- såvel som betalingssiden går imod strømmen.

15busMedier 1.jpg

»Det er i realiteten et eksperiment med forretningsmodeller, som vi er vidne til. Aviserne ved ikke, hvordan de skal generere indkomst, og derfor skyder alle med spredehagl i forsøget på at få skabt et overskud på den ene eller den anden måde. Fra det perspektiv er det meget spændende, hvad Zetland har gang i,« siger Michael Bruun Andersen.

Han ser fremkomsten af de nye niche­medier som en velkommen tendens i mediebilledet, fordi de indholdsmæssigt er med til at berige dansk journalistik. Alligevel er Michael Bruun Andersen dog lettere skeptisk over for fremtidsperspektiverne for nye medier som Zetland, Føljeton og nyhedsbloggen Point of View International.

»Flertallet af eksperimenter er jo dømt til at dumpe på kort tid. Det ligger jo ligesom i definitionen. Men muligheden er selvfølgelig, at der dukker en model op, som er bæredygtig,« forklarer Michael Bruun Andersen og uddyber:

»Man har over hele verden set, at de her initiativer er meget roste, får priser osv., fordi folk synes, det er kanon. Men så viser det sig, at de har et for dårligt forretningsgrundlag. Forretningsmodellen duer simpelthen ikke, fordi nichen er for lille eller for lidt betalingsvillig til, at mediet kan overleve.«

zucker

Når det gælder Zetland, hæfter Michael Bruun Andersen sig netop også ved, at der tale om en såkaldt relancering – og ikke et helt nyt medie, der opstår ud af det blå. Det siger ifølge forskeren noget om, at niche­medierne har det ganske hårdt i dagens Danmark. Også selv om de er nok så prisværdige.

»Det er trial and error-princippet, som er på spil her. I første omgang kørte Zetland ikke, og nu prøver man med en ny model – og så må man bare håbe, at de flittige mennesker, der er involveret, har mod på at blive ved med at prøve, selv om det måske ikke går,« lyder det fra Michael Bruun Andersen.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere