Del : SMS
Berlingske Business

Netflix har styr på film og forretning

Netflix
Videoudlejeren Netflix har for alvor etableret sig som en digital magtfaktor i den globale underholdnings-industri. Foto:

Videoudlejeren Netflix har for alvor etableret sig som en digital magtfaktor i den globale underholdnings-industri. Netflix har lanceret egne TV-serier i høj kvalitet, og næste skridt til egen filmproduktion er ikke langt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med “House of Cards” har Netflix virkelig meldt sig på banen, kampklar og kvalitets-bevidst. Det næste træk er op til konkurrenten.”

Dette citat stammer ikke fra en erhvervshistorie om en produktlancering, men der-imod fra dagbladet Politikens kultursek-tion, der anmelder en ny TV-serie.

Men det er også en erhvervshistorie, endda en rigtig god en af slagsen. Med produktionen af TV-serien ”House of Cards” har Netflix taget endnu et stort skridt mod at blive en dominerende faktor i det hastigt udviklende digitale underholdningsunivers.

Historien om Netflix er en spændende fortælling om fremsyn og mod, hvilket har resulteret i en af de største erhvervssucceser i det nye århundrede.

Det begyndte i 1997, da den dengang 36-årige Reed Hastings så et hul på markedet for video­udlejning. På det tidspunkt var DVD-skiver for alvor begyndt at tage over fra de langt mere klodsede VHS-bånd. Det benyttede Reed Hastings til at etablere Netflix, der introducerede en helt ny forretningsmodel, hvor man for et fast månedligt beløb kunne leje et ubegrænset antal filmskiver, der blev leveret fra dag til dag.

Digital distribution: Netflix-modellen revolutionerede det amerikanske marked for videoudlejning, men det var kun begyndelsen. Som det også kraftigt antydes i firmanavnet, var man hos Netflix godt klar over, at det i sidste ende kom til at handle om nettet, digital distribution via bredbånd i stedet for de fysiske og dermed besværlige DVD-skiver.

Det er i den virkelighed, vi befinder os nu, og i efteråret 2012 meldte Netflix sin ankomst på det danske marked. Det udløste en ketchupeffekt, og nu er det muligt via et enkelt tryk på fjernbetjeningen at skifte til et righoldigt online-bibliotek af film og TV-serier, man kan se efter behov, til en fast månedlig pris. Det er et markant skifte på TV-markedet, som ikke mindst Netflix har stået for.

Men hvad har Netflix gjort anderledes end så mange andre, der har forsøgt at spinde guld på det komplekse TV-marked? Svaret findes mest præcist i to beslutninger, Netflix har taget inden for de seneste seks år.

Valgte internetvejen: I 2007 var Netflix dage fra at lancere en ny set top-boks. Det vil sige en lille computer, som kan tilsluttes TV-fladskærmen og levere indhold. Det var ikke nogen dum idé i de dage. Virksomheder som Google og App­le arbejdede med lignende løsninger, og selv i dag kræver den nye online-satsning fra YouSee, YouBio, at man erhverver sig en separat boks.

Men i sidste øjeblik, få dage før lanceringen, besluttede Reed Hastings at droppe hele projektet og satse på en helt anden strategisk retning.

Netflix skulle ikke være producent af hardware, men leverandør af indhold, uanset hvilket internetforbundet apparat man har med at gøre.

Den vision førte til, at Netflix i dag fungerer lydefrit på tværs af platforme. Jeg kan se en film fra Netflix på mit TV og slukke for derefter at kigge videre på min iPad eller iPhone. Uafhængigt af platform.

Den anden skelsættende beslutning blev taget i 2010, da man besluttede at blive producent af originalt indhold, i første omgang i form af TV-serier, men mon ikke der også dukker en egentlig Netflix-film op på et tidspunkt?

Netflix’ største udfordring gennem årene har været tilbageholdenheden hos filmproducenter og TV-selskaber. I Hollywood er man først og fremmest bange for at kannibalisere de andre mere traditionelle kanaler som biograf og broadcast. Derfor har man været varsom med at frigive rettighederne til spillere som Netflix.

Samtidig har TV- og filmindustrien godt kunnet se ideen i Netflix, og derfor har Hollywood lanceret sin egen tjeneste, Hulu, som er ejet af blandt andre ABC, NBC og Fox.

De første Netflix-serier: I 2010 nåede Netflix frem til, at man på sigt ikke havde råd til at være afhængig af Hollywood. Derfor besluttede selskabet at producere eget indhold. Det første forsøg var TV-serien ”Lilyhammer”, der handler om en durkdreven amerikansk mafiaboss, spillet af Bruce Springsteen-guitaristen Steve van Zandt, der møder det skandinaviske velfærdssamfund i form af norske Lillehammer

Lilyhammer fik pæne anmeldelser og med ”House of Cards” har Netflix nu begået et TV-værk i samme vægtklasse som ikoner á la ”The Sopranos” og ”The Wire,” der trækker fulde TV-stuer og anmelderroser verden over.

Det begyndte som et postordrefima for DVD-skiver, og i dag er Netflix på vej til etablere sig som en vægtig spiller i Hollywood. Det er en succes, som imidlertid også krævede fremsyn og mest af alt mod. B

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere